Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32000 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'högskolenivå' (9 st.)
-
Vad är en icke-programmärkt examen och hur ser folk på en sådan?
Och vad avgör att man får en programmärkt eller icke-programmärkt examen?
Hej E,om din fråga gäller högskolestudier, då vill jag be dig kika på svaret som KTH ger på frågan:... Läs hela svaret -
Hur ser kurser på universitetet ut?
Jag undrar kring hur kursuppläggen ser ut på universitet/högskola, liknar de gymnasiets där man läser fler på en gång eller är det alltid en åt gången, släpper man dessutom hela kursen efter en tenta eller kan de komma att...
Tanken är att de kunskaper man skaffade, behåller man tillsvidare-för högre/överliggande kurser men även för den allmänna kompetensen man bygger sin yrkeskarriär... Läs hela svaret -
Hur bestämmer man vad man ska läsa?
Jag har bestämt mig att studera vidare direkt efter gymnasiet då jag inte har något värt i mitt liv att ta paus för just nu. Jag har funderat sedan sommaren på vad jag ville läsa till och just nu har jag kommit fram till 10 saker. Problemet är att...
Prata gärna med studievägledare på de aktuella institutioner på lärosätena. Utbud av masterprogram kan ändras; när det blir efter tre år på grundutbildningen dags... Läs hela svaret -
Naturvetenskapligt basår?
Jag ska läsa ett naturvetenskapligt basår För att komma in på läkarlinjen och min fråga är vilket är bäst, är det att läsa det på folkhögskola eller på universitet? vad är skillnaden? Räknas det i båda...
Hejsan,det stämmer att varken sig omdöme från en folkhögskola eller betyg man får i studier på högskolenivå räknas ihop med betyg i examensbeviset från gymnasiet eller... Läs hela svaret -
Skillnaden på sociologi 1 & 2?
Jag pluggar för närvarande Sociologi 1 på distans, tanken är att jag ska plugga 90 poäng sammanlagt för att kunna bygga en kandidat. Min fråga är: Vad går man igenom i sociologi 2? Hur skiljer den sig ifrån Sociologi 1?
Hej Emelinda,man går djupare in i ämnet på högre /svårare/ nivå. Men Exakt vilka delmoment som ingår - måste du fråga på det lärosäte där du läser eller... Läs hela svaret -
Hur fungerar det?
Hej! Kan antagningskvoter sjunka eller höjas väldigt mycket vid varje antagningsomgång? Jag undrar också om ett program kräver nästan alla A i betyg är då utbildningen så svår som att få alla A eller är det konkurrensen som...
Ja, Anton, antagningskvoter kan sjunka eller höjas väldigt mycket mellan olika antagningsomgångar. Högskoleprogram kräver att man är Behörig; sedan deltar alla behöriga i konkurrensen om... Läs hela svaret -
Hur stora språkkunskaper krävs för diplomatprogrammet?
Krävs det att en studerat språk på högskolenivå (tex engelska och ett tredjespråk) så vida en inte fått med sig ovanligt mycket språkkunskaper från sin uppväxt?
Hej L, diplomatprogrammet (precis som andra utbildningar) får ett visst antal utbildningsplatser tilldelat inför varje antagningsomgång, och de ska försöka fylla dem med "de... Läs hela svaret -
Skillnad på beteendeutbildning på grundnivå och magisterutbildning?
Hej! Såg på karolinska universitet att dem hade en utbildning som heter magisterutbildning i arbete och hälsa med en inrikting på beteendevetenskap. Vad är det för skillnad om jag skulle läsa en vanlig beteendeutbildning på grundnivå eller läsa denna? Är det någon som väger tyngre än den andra?
Hej Elin, magisterprogrammet är påbyggnadsutbildning efter kandidatexamen. Kandidatexamen kan man få efter 3 årsstudier på högskolenivå. Sedan kan... Läs hela svaret -
Vilka behörigheter ger ekonomiprogammet?
Om man går ekonomiprogrammet på gymnasiet, får man då automatiskt behörighet att därefter söka in på civilekonomprogrammet och mäklarprogrammet på högskolenivå? Måste man planera för det redan första året dvs genom att välja mer matte,sh, en? Vad motsvarar Ma 3c i det gamla systemet? Ä...
Ekonomiprogrammet ingår i det sk högskoleförberedande programmen där man läser behörighetsgivande kurser i olika mängd. Ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi riktar sig särskilt till de som vill fortsätta läsa... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga