Herdi
    Jag har nu blivit antagen till Östra real gymnasiet men efter att ha läst mer om gymnasiet vet jag inte om det kommer att passa mig. Jag hade tänkt byta till mitt tredje val som var midsommarkransens gymnasium men jag vet inte hur jag ska göra detta. Jag kommer att skicka betyg, personnummer och namn osv. till midsommarkransens gymnasium men eftersom de har en reservantagning den 3/9 betyder det att jag måste gå igenom terminstart i Östra real, som är den 23/8, och vänta tills den 3/9 för att bli antagen till midsommarkransens gymnasium? Eller får jag inte börja på Östra real, utan måste jag vänta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Herdi,

    jag råder dig börja läsa där du är antagen. Detta för att det finns ingen garanti på att bli antagen på en annan skola.
    Där du är ANTAGEN, där har du studieplats. Börjar du inte där... har du ingen plats. Då gymnasiet är inte obligatorisk, finns det ingen garanti på att få en studieplats på gymnasiet. Givetvis hoppas jag att du kan komma in på den skola som du vill komma in på.