Myra

    Jag behöver göra ett komvuxarbete för en yrkesexamen, och då med inriktning florist. Min kommun erbjuder inte denna kurs och hänvisar mig till att leta själv efter kursen i andra kommuner. Jag hittar inte kursen och ingen svarar på mina frågor om den kommer erbjudas i till hösten. Vad ska jag göra? Har kommunen någon skyldighet att hjälpa mig? Om jag inte hittar kursen så kan jag inte få en yrkesexamen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Movant erbjuder komvuxutbildning till Florist i Stockholm/Bromma, se framtid.se/studier/komvux/movant-komvux; eftersom de erbjuder den utbildningen (i sin helhet) så måste även komvuxarbete mot yrket Florist erbjudas där (är min bästa gissning i alla fall); om du kan/vill göra komvuxarbete i Stockholm/Bromma be komvux i din kommun köpa den kursen åt dig av Movant.
    Om du vill hitta andra platser (orter) att göra komvuxarbete på, kontakta de kommuner där du vill göra komvuxarbete och fråga om det är möjligt i deras kommun.
    Vad gäller svar på frågan om komvux i din kommun är skyldig att hjälpa dig, så är svaret Ja! och vad jag förstår av din fråga så är komvux i din kommun beredd att bekosta (köpa) komvux-arbete-kursen för dig av den kommunen där du vill läsa (göra) den kursen, så jag tycker komvux i din kommun erbjuder dig mycket bra hjälp i detta fallet.
    Att hitta var en viss kurs erbjuds inom komvux är inte "bus-enkelt"; eftersom det saknas sammanställningar (förutom att vissa kommuner kan gå ihop och agera som en kommun och då visar de varandras utbud) så får man fråga separat i varje kommun vilket tar tid. Du säger att ingen svarar på dina frågor... men hur ställer du frågan? Mailar du? Mail kan hamna i SPAM hos mottagaren; det kan också ta lång tid att få svar på mail. Du bör i stället ringa tycker jag.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Du får gärna höra av dig och berätta hur det går!

    Studie- och yrkesvägledare