Sebastian
    Hej!

    Jag tog studenten år 2016 och gick det estetiska programmet. Jag har bestämt mig för att börja studera socionomprogrammet hösten 2020. För att bli behörig är man tvungen att ha läst Matematik 2b. Detta har jag därför gjort på Komvux nyligen och fått mitt slutbetyg.

    Mitt meritvärde var 19.1 när jag tog studenten - med 1 meritpoäng från Engelska 7 inkluderad. Nu när jag har studerat Matematik 2b är mitt meritvärde 18.8. Som jag förstår det räknar man in betyget och inte meritpoäng då kursen ingår i behörighet för socionomprogrammet.

    Jag skulle gärna vilja höja mina odds för att komma in på universitetet. Därför funderade jag på att även studera Matematik 3b. Kursen ger 0.5 meritpoäng och räknas som utökad kurs då den inte är inkluderad i gymnasieprogrammet eller någon särskild behörighet för socionomprogrammet - som jag förstår det i alla fall.

    Då är min fråga: Om jag studerar Ma3b och blir godkänd, räknas mitt betyg in i det sammanlagda meritvärdet då eller är det bara meritpoängen som räknas med?

    Vänliga hälsningar, Sebastian

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej,
    i ditt fall - då du har Examensbevis (det gäller andra regler för dem som gick ut gymnasiet år 2013 och tidigare och för de som läser på komvux mot ett Slutbetyg) - kommer betyget i matte 3b räknas in i ditt jämförelsetal men även om du får E i kursen, kommer ditt Meritvärde Höjas... minimihöjningen är + 0.1 (detta pga du får + 0.5 meritpoäng... och då även om du skulle förlora upp till 0.4 pga ditt snitt är högre än betyget i matte 3b, så blir det ändå - totalt sett - en höjning, om ens liten kanske...). Just i ditt fall om du får E i matte 3b får du nog ca + 0.15... det är ändå en höjning.
    Du kan också göra prövning i matte 2a; du behövde inte läsa 2b, du kunde ha läst matte 2a som är lite enklare kurs där det är lättare att få högre betyg i ... betygen i matte 2a eller 2b eller 2c räknas in på samma sätt - i ditt fall, alltså spelar ingen roll om du har betyget i matte 2b eller 2a.
    Så, du kan söka läsa matte 3b och samtidigt söka var du kan göra prövning i 2a; när du förbereder dig till prövningen (genom självstudier) kommer du repetera matte 2 och på det sättet lägger bättre grund för att få högre betyg i matte 3b sen.
    Gör också högskoleprovet!
    Mvh
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare