Mia2

    Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm väldigt länge. vad finns det för utbildingar där jag kan jobba med djur/viltdjur som jag är behörig att plugga till? universitet/yrkeshögskola/komvux jag kan även tänka mig plugga utomlands

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på djurparker, på veterinärkliniker och "i det vilda" naturen som t.ex Park ranger, se framtid.se/yrke/park-ranger --- jag kan inte i ett svar beskriva alla de olika yrken och vilka utbildningar som finns var till alla de yrken; jag vill därför hänvisa dig att leta fram ett eller några få yrken som du vill sikta på och återkomma till oss med frågor om just det yrket eller de några få yrken; du kan också i yrkesbeskrivningar på www.framtid.se se (i de flesta yrken) vilken utbildning som krävs eller önskas/rekommenderas; du kan t.ex börja med att kika på:
    framtid.se/yrke/zoolog
    framtid.se/yrke/djurvardare-vid-djurpark
    framtid.se/yrke/hunddagisforetagare
    framtid.se/yrke/kennelagare
    framtid.se/yrke/dogwalker
    framtid.se/yrken/djurens-sjukvard
    framtid.se/yrke/avbytare

    Studie- och yrkesvägledare