Melina
    Hej! Jag satt och funderade hur jag ska göra efter gymnasiet och kom fram till att studera utomlands kan vara ett alternativ. När jag däremot kollade antagningsgränserna ser jag något om 32 poäng och blev då lite förvirrad. Vad betyder det att ha 32 poäng och hur vet man hur mycket man själv har?
    • : Hej! Är ingen SYV, men det är svårt att veta vad "32 poäng" betyder, eftersom varje lands tillvägagångssätt att beräkna betyg skiljer sig åt. Därför vore det bäst om du exempelvis kontaktar den utbildningsanordnaren och fråga om hur de ser på svenska betyg, och hur man skulle kunna räkna om svenska betyg till deras system. MVH, Brendan
    • Julia : Tack så mycket Brendan för ett mycket bra svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Melina,
    precis som Brendan har svarat i sin kommentar, så har olika länder olika system för att räkna fram de "siffror" med vilka man Konkurrerar om plats på högre utbildningar.
    I Sverige konkurrerar man med Meritvärde (summan av jämförelsetalet och meritpoäng >>) eller med resultat av högskoleprovet.
    Meritvärde kan i Sverige uppgå till max 22.5
    max antal meritpoäng i Sverige är 2.5
    och max på HP, högskoleprovet är 2.0
    men i andra länder kan man ha helt andra system.

    I vissa länder räknar man in även "andra saker" än betyg, ex. arbetslivserfarenhet; resor och erfarenhet av att ha bott utomlands, att ha varit volontär >> mm., in i Siffrorna med vilka man konkurrerar om utbildningsplats.

    Tips!
    Försök få så höga betyg i alla kurser som du läser på gymnasiet;
    försök lära dig det språket som är huvudspråket i det landet du vill läsa efter gymnasiet, så bra som möjligt och lär dig även så mycket engelska som möjligt.
    Läs på om det landet där du vill läsa efter gymnasiet; om landets utbildningssystemet och allt annat om det landet - så mycket du kan. Läs gärna info på de svenska lärosätenas gemensam hemsida - studera.nu/studera-utomlands.