Nasteho
    Hej!!

    Det första jag vill nämna är att jag INTE är osäker över vilket program (av de två program som jag kommer nämna) jag helst vill plugga utan att jag vill/kommer även plugga den andra men helst i en kortare tidsperiod än om jag studera ena och sedan den andra.

    Därmed, är min fråga, om det är möjligt att studera två heltidsprogram, alternativt ett heltidsprogram och en delvis? (säger man delvis? aja) samtidigt i universitet?

    I mitt fall psykologprogrammet (heltid i alla fall) och lärareprogrammet (engelska lärare).

    Om inte, finns det andra metoder för att förkorta studietiden på nåt sätt?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Du får läsa på en studietakt som är max 150%  (dvs 45 högskolepoäng per termin). Det är möjligt att bli antagen till både program och till en kurs på högskola och läsa dem samtidigt, och på så vis "snabba på utbildningen"

    På heltid läser man 30 högskolepoäng per termin. Man kan bli antagen till upp till max 45 hp per termin, vilket innebär att man kan bli antagen till ett program på heltid + till en kurs på max 15 hp. Om kursen är på 30 hp, blir man inte antagen (för att det är för mycket studier, mer än de tillåtna 150% av studietakten).
    I så fall skulle du t.ex kunna söka psykologiprogrammet och under tiden läsa kurser inom lärarprogrammet. Men det är alltså inte möjligt att läsa två program samtidigt då det blir 200% studier vilket inte är tillåtet.

    Hälsningar
    Melina, SYV

    • : Kan man bli antagen till två masterprogram men inte acceptera alla kurser inom dem?
    • : Jag har gjort flera av kurserna i de två program jag tänkt söka nu. Men om jag blir antagen till båda så är det fortfarande 50 hp för en termin. Så går det att bli antagen ändå, men bara acceptera totalt 45 hp kurser?
    • Milla : Det är en fråga du bör ställa till Antagning.se; prata också med studievägledare på de master programmen du vill söka ... Och vi får hoppas att undantag får göras i din situation.
    • Milla : Det är ingen vsnligtfötekommande situation som du beskriver; därför är det fråga om ett Undantag.
    Läs alla kommentarer