Elev
    Hej!

    Jag läste samhälle samhälle under gymnasiet, och totalt läste jag 2600 poäng. Nu, efter gymnasiet, har jag läst några naturvetenskapliga ämnen som ex kemi 1, fysik 2, matematik 3 och 4. Min tanke är att jag ska söka civilingenjörsutbildning nu till höst, och undrar hur dessa naturvetenskapliga ämnena räknas in i min merit? Vad jag har förstått, räknas matematik 3 inte in, eftersom matematik 4 enbart krävs för att komma in på utbildningen.

    Hur blir det med de andra ämnena? Under min gymnasietid läste jag några utökade kurser, kommer de bli utbytta med kemi 1, fysik 2 och matematik 4 eller räknas alla poäng i gymnasiet med (2500 poäng exklusive gymnasiearbete) tillsammans med de nya kurserna?
    • Milla : Vänligen svara vilka U-kurser du har i ditt examensbevis. Svara även exakt (alla) vilka kurser du har fått godkända betyg i efter gymnasiet + om det stämmer att ditt civilingenjörsprogram kräver fysik2, kemi1 och matematik 4?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    reglerna i detta fallet är strikta. Alla kurser från ditt examensbevis (förutom gymnasiearbete) som är vanliga kurser, ej U-kurser räknas in i ditt snitt/jämförelsetal. Av U-kurserna räknas endast de som ger dig antingen meritpoäng eller krävs för särskild behörighet och de nya kurserna du fått betyg i betraktas som om de vore U-kurserna.

    Studie- och yrkesvägledare