William
    Hej,

    Jag har kommit in på mitt sjunde val på gymnasiet. När jag loggar in på gyantagning står det på ovanstående val att jag har olika reservplatser. Måste jag på något sätt svara att jag vill gå på mitt sjundeval och är jag fortfarande på kö för att komma in som reserv på ovanstående valen?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej William,

    om det står att du är ANTAGEN, då är du väl antagen, antar jag... Har du svarat på ditt Antagningsbesked och bekräfrar att du vill ha den platsen där du är antagen + samtidigt vill stå i Reserv på alla dina högre prioriterade alternativ?
    ***
    Det brukar funka så att där man är ANTAGEN, då har man den platsen. Om man sedan får erbjudande att komma in från Reserv, svarar man Ja eller Nej till det erbjudande. Svarar man Ja till en Ny plats, förlorar man samtidigt den "gamla" platsen, där man tidigare var antagen... och din "gamla" plats går till en annan elev, som står i Reserv till den utbildningen.

    ***

    Om du är mycket osäker och/eller orolig - läs info på gymnasieantagningssida och försök hitta svar på dina frågor där; ett annat alternativ är att du kontaktar personal på ditt antagningskansli, uppger ditt personnummer, så kan personalen se exakt hur din ansökan ser ut just då du kontaktar dem och kan ge dig råd.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA

    Saga SYV

    Hej!
    Problemet  med Reserv-antagningen är bl a att olika gymnasieantagnignskansliet gör OLIKA.

    Ex. i Skåne tillfrågas inte eleverna, utan antas automatiskt till högre prioriterat alternativ, där de står i RESERV.

    I andra delar av Sverige förekommer det att man Ringer till varje elev som kan komma in från RESERV och frågar om hen fortfarande vill det… eller att man skickar SMS och så har eleven 24 timmar på sig att svara…

    I vissa län antar man automatiskt från RESERV (som i Skåne) men endast fram till uppropet på den utbildningen där eleven är ANTAGEN. Efter det - tillfrågas eleven om att komma in från RESERV…
    ********
    Det vore perfekt om olika gymnasieantagnignskanslierna kunna komma överens med varandra och göra på samma sätt, men så är inte fallet idag (augusti 2018)....

    Kontaktuppgifter till alla de olika gymnasieantagningskanslierna finns på www.antagningskanslier.se

    mvh
    S.