Elias57477

    Hej Jag kollade antagningsstatistiken på kandidatprogram i global politisk ekonomi med historiskt perspektiv på UHR:s hemsida Där står det att 108 sökte samt så står det en ¨*¨ på alla urvalsgrupper under rubriken ¨antagningspoäng¨ i både urval 1 och 2. sammanlagt så blev 21 personer antagna i urval 1 och 12 personer i urval 2. betyder detta att programmet hade plats för 108 studenter men att 96 personer tackade nej så endast 12 studenter läste programmet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, mitt råd är att du kontaktar antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte där programmet ges; de är experter på administration kring antagningen. Jag kan inte svära på att uppgifter du tittade på stämmer; ibland visas det fel uppgifter i antagningsstatistiken och jag vill inte ge mig in i gissning om uppgifterna stämmer och vad (exakt) de betyder; allmänt gäller också att tidigare antagningsstatistik spelar egentligen ingen roll (i de flesta fallen i alla fall...) - detta för att situationer vid nästa antagningsomgång kan bli väldigt annorlunda, t.ex kan antal utbildningsplatser ändras (t.ex dubblas eller halveras) och då lär antagningsgränserna hoppa upp eller ner ganska mycket. Även popularitet av den utbildning du är intresserad av kan ändras och det kan bli många fler sökande eller färre sökande och de som söker kan ha högre meriter eller lägre meriter (jämfört med tidigare antagningsomgångar). T.ex kan en annan "liknande utbildning" öppna för anmälan och då sprids sökande på flera utbildningar, kan man kanske säga.. i sådana fall brukar antagningsgränserna gå ner men råder det låg konjunktur och därför svårare att få jobb, då brukar fler söka utbildningsplatserna... så det är många faktorer som påverkar och situationen kan bli ganska annorlunda i framtiden... så, jag vill avråda från att fördjupa sig alldeles för mycket i analys av antagningsstatistik för att det brukar inte "ge" särskild mycket "när allt kommer omkring". Men du har rätt att få svar på din fråga och därför råder jag dig att fråga antagningsgruppen på lärosätet (de bör kunna ge dig rätt svar).

    Studie- och yrkesvägledare