s2004

    Hej hej! Jag ska söka till universitetet nu! Jag har ett bra resultat på HP som säkrar en plats på programmet jag vill söka. Det jag undrar över är hur jag söker med HP? Kommer det automatiskt läggas in på antagning.se? Söker man i första hand med betygen och med HP som komplettering, eller kan man komma in endast med HP (och behörighet…)?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    När du gör anmälan på www.antagning.se så kan du inte välja i vilka urvalsgrupper du kommer att prövas; antagning.se kommer pröva dig i alla de olika urvalsgrupper där du kan (bör) prövas. Om du både har meritvärde (från dina gymnasiala meriter) och samtidigt resultat från högskoleprovet, kommer du prövas både på dina gymnasiala betyg (med ditt meritvärde) och i HP-urvalet (samtidigt); om du har omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, då kommer du även prövas i BF-urvalet. Det finns sökande till svenska högskole-universitetsutbildningar som prövas i ganska många urvalsgrupper samtidigt, t.ex både i BI, BII, BF, HP och även i AU (som är ett undantag och finns att söka i ganska sällan, men kika på utbildningens hemsida om just "din utbildning" är öppen för att söka i AU... just AU-ansökan är speciell och man i så fall (ofta) behöver skicka även CV/levnadsbeskrivning och kan t o m bli kallad till tester och intervjuer). Läs gärna om AU på fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola-universitet
    Du får också gärna läsa information på antagning.se/sv/efter-anmalan/platsfordelning-och-urval

    Studie- och yrkesvägledare