Alex
    Jag ska börja gymnasiet till hösten, har tänkt att gå två år av mina gymnasie år utomlands på en internationell skola. Jag har blivit antagen till en skola utomlands där jag får läsa alla de vanliga ämnena, matematik, NO, SO osv. Jag får även läsa svenska.

    Om jag blir antagen till ett gymnasie i Sverige till hösten och väljer att tacka nej och be om att få komma tillbaka om två år, hur fungerar då det?
    Om jag inte är välkommen tillbaka till denna skola om två år, vad händer då?
    Ska jag då söka in till gymnasiet med mina högstadie betyg eller, det jag verkligen behöver veta kommer jag att få plats på en reservlista och få plats på första gymnasium som har en ledig plats?
    Förstår att det är svårt att veta men skulle verkligen behöva så många svar som möjligt, iallafall några tips och råd om vad jag ska göra? TACK! Mvh.
    • Liselotte : Är det på en Svensk gymnasieskola utomlands du ska läsa?
    • : Nej, det är engelsk high school i Malaysia. Som även erbjuder mig att läsa kurser i svenska.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alex,

    det är stor skillnad - att läsa på en svensk skola utomlands>> eller att läsa på en "lokal" utlandsskola, även om du kommer att läsa svenska också.

    Det är två helt olika situationer.

    Liselotte

    Det som oftast händer - är att elever läser första året på gymnasiet här i Sverige och sedan söker läsa utomlands i ett år. Om de läser åk2 på en svensk skola utomlands kan de oftast sedan fortsätta i åk3 på sin "gamla" gymnasieskola och ta examen /detta pga att de utomlands läser vanliga svenska gymnasiekurser/.

    Men om de läser på en annan skola än svensk gymnasieskola utomlands, då brukar elever komma in i åk2 och läsa 2 år till på gymnasiet i Sverige. Det tar de alltså fyra år - 3 år i Sverige + det "utländska året", innan de kan ta ut examen från gymnasiet.

    Du skriver att du planerar läsa 2 år utomlands. Det är ovanligt. Du skriver inte om det är en svensk gymnasieskola eller en annan typ av skola som du ska läsa på. Därför är det omöjligt för mig att svara på din fråga, om inte jag får mer information.

    Det som gäller enligt de svenska reglerna är att i fall du blir Antagen till en gymnasieskola, har du rätt att ta uppehåll i fall du kommer att studera utomlands. Din gymnasieskola måste alltså "hålla platsen" för dig om du förklarar att du ska just Läsa utomlands, men den svenska gymnasieskola har inte skyldighet att godkänna dina utländska studier som ersättning för studier i Sverige.

    Jag kan tänka mig ett antal olika lösningar. Men jag undrar varför ska du läsa utomlands just i 2 år och inte 1 år eller hela gymnasiet? Det är alltid enklare om man går hela sin utbildning på en och samma skola.

    • : Och om jag väljer att gå åk1 och åk2 utomlands? Alltså utan att ha gått på en gymnasieskola i Sverige? Söker jag in till gymnasiet då med mina högstadiebetyg och behöver då gå två år extra?
    • Liselotte : Det kan hända att gymnasieskola i Sverige kan "hålla plats" för dig i 2 år, eftersom du ska läsa utomlands. Men att du ska kunna ta in utländska kurser in i en svensk gymnasieexamen - tror inte jag på. I bästa fall ska du kunna göra prövningar och i fall du får godkända betyg på prövningar, kan du i så fall ta in de betygen i ditt examensbevis. Du kommer i så fall behöva göra prövningar i ca 18 kurser. Prövningsavgift är för närvarande 500 kr. Det är alltså kostnad för dig på 9000kr och det finns inga garantier att du kommer att klara prövningar. Det kommer också att ta ett läsår att genomföra prövningar.
    • Liselotte : I så fall kan det vara bättre att gå hela gymnasial utbildning på den engelska highschool. Då får du examen från den skolan.
    • : Så om jag går hela min gymnasieutbildning utomlands då på samma skola, hur påverkar det mig i framtiden? Kommer jag kunna plugga vidare på högskola eller liknande i Sverige då?
    • Liselotte : Det finns många exempel på att personer med gymnasiala betyg från utlandet läser på högskolor och universitet i Sverige. T.ex IB-programmet, som ges i Sverige ger eleverna "utländska gymnasiebetyg" och många läser sedan vidare på högskolenivå i Sverige. Om du får fullständiga gymnasiala betyg i utlandet, behöver du sedan komplettera med betyg i Svenska, om din svenska utbildning blir på svenska, dvs med undervisningsspråk Svenska. Det finns en del utbildningar i Sverige på andra språk, t.ex på engelska - men de är inte så jättemånga.
    • Liselotte : Kika på https://www.gymnasieguiden.se/program/IB - IB-skolorna finns över hela världen. Det är en mer eller mindre "standartiserad utbildning" som är känd över hela världen.
    • : Tack för hjälpen. Till sist vad skulle du rekommendera mig att göra? (Ber om ursäkt för bristande information.)
    • Julia : Att börja läsa på den gymnasieskola där du kommer in och där du känner att du VILL LÄSA. Och se sen vad som händer. Du är väldigt ung och kan ändra dig flera ggr och även börja om gymnasiet i Sverige sen... i Sverige får man börja i å1 på gymn. t o m det året man fyller 19 år. Du har gott om tid. Du kan få nya intressen, tankar och mål om t.ex ett år. I din ålder kan mycket förändras ganska snabbt. Huvudsaken är att du försöker lära dig så mycket du kan och att du satsar på det som du tror passar dig bäst.
    • : Julia, vet inte vad det har med saken att göra.?
    • Julia : Jag svarade på din kommentar där du frågar "Vad skulle du rekommendera mig att göra"? och mitt svar på det blev att jag tycker du bör börja läsa på den gymnasieskola där du kommer in /för det är ju Konkurrens om platser så det gäller också att komma in/ - och där du KÄNNER ATT DU VILL LÄSA. Och att de ser sedan vad som händer... för att du är ung och dina intressen och mål kan förändras. Det du vill idag kanske du inte alls vill om ett eller 2 år. :) I vilket fall - Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Amanda SYV

    Hej Alex,

    Vad roligt att du är intresserad av att studera utomlands. Det är svårt att svara på i vilken utsträckning du kommer kunna tillgodoräkna dina utlandsstuder när du kommer hem till Svergie då det varierar från skola till skola. Mitt tips är att du kontaktar de gymnasieskolor du är intresserad av för att höra exakt vad som gäller.

    Det är som sagt superkul att du är intresserad av att prova på livet som High School student utomlands. Vi på STS erbjuder utybytesår i 18 olika länder. Ett år på High School utomlands ger dig möjligheten att lära dig extremt mycket, både om dig själv och om landet du lever i. Du får dessutom chansen att lära dig ett nytt språk och att skapa vänner om minnen för livet:)

    Gå gärna in och läs mer på vår hemsida för mer information.

    Hör av dig så lovar jag att göra allt jag kan för att besvara alla dina frågor och funderingar!

    Varma hälsningar,

    Amanda, program specialist STS Student Travel schools

    [email protected]