Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Muskan,

    det är omöjligt för oss på Fråga SYV att svara på exakt vad som hände.

    Om det fanns 5 lediga platser men fler än 5 stycken sena ansökningar till de platserna, kommer det bli "konkurrens" om platserna, vilket troligtvis skedde i ditt fall.

    Att du hade reservplats 4 men sedan fick reservplats 7 låter ganska märkligt. Vad som kunde ha hänt, att t.ex antal utbildningsplatser minskade (pga t.ex lärar- eller lokalbrist) eller att det flyttade några elever med sina föräldrar som t.ex fick jobb i din stad /och eleverna i sina "gamla" städer kom in på det programmet som du också söker till - i detta fallet är den "mottagande kommunen" skyldig att erbjuda dem plats på gymnasiet för att det är ju inte elevernas fel att mamma eller pappa fick jobb i en annan stad och de är tvungna att flytta, hela familjen/.

    Det händer mycket precis innan skolåret börjar. Eleverna ändrar sig, nya elever flyttar till stan och några tackar Nej till sina utbildningsplatser eller dyker inte upp första dagen i skolan och hör inte av sig och då går deras platser till Reserv-eleverna.

    Vi på Fråga SYV lovar att hålla tummarna för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV