hej halloj

    Hej, jag ska börja läsa ett civilingenjörsprogram under hösten, hur ser mina chanser ut för att kunna byta skola under tiden jag pluggar. Ser alla program för industriell ekonomi i Linköping, Luleå, KTH, Chalmers och Lund lika ut eller kommer det bli tufft att byta imellan med få kurser som går att tillgodoräkna?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns inga garantier på att kunna byta lärosäte. Även om alla kurser inom ett program skulle vara identiska på olika orter (vi säger att det är så, för resonemangens skull) så måste det uppstå minst en plats som lärosätet vill ta in en ny student på och det är inte alltid som det blir så (med tanke på "överintag" som ofta görs). Givetvis räknar man med viss avhopp från programmet men det kan också hända att ingen hoppar av och då kan ingen ny studerande tas in till senare del av programmet. Men även om några hoppar av, så är det inte säkert att någon ny kommer tas in på utbildningen (som sagt, görs ofta "överintag" - vilket betyder att man tar in fler studerande än det egentligen finns plats för - detta just med tanke på avhopp).
    Vidare gäller - blir det några platser som lärosätet vill tillsätta så kan det annonseras om antagning till "senare del av programmet" och i så fall tittar man på vilka kurser som du redan har godkända betyg i.
    Hur pass "lika" eller identiska programmen är borde inte vara omöjligt att få reda på - se om du hittar kursinnehåll på utbildningarnas egna webbplatser. Om du inte hittar det, kontakta studievägledare på de institutioner där programmen ges och fråga om de vet om programmen är identiska eller om de kan ge dig möjlighet att titta på kursinnehåll i programmen så du själv kan jämföra.
    Men, som sagt, även om programmen skulle vara identiska (vad gäller kursinnehåll och även i vilken ordning kurserna läses) så är det inte alls säkert att någon ny studerande kommer tas in till någon senare termin.
    Jag vill därför råda dig att vara beredd att läsa hela programmet på den orten där du kom in men du kan också samtidigt söka till samma program på andra orter (via www.antagning.se under anmälningsperioder - sök till varje ny termin) och om du kommer in på den orten du vill läsa ansöker du sedan om Tillgodoräknande av tidigare utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare