Sandra
    Hej,
    Jag har planer på att läsa en ekonomie kandidat på 150%. Hur går jag tillväga för att göra detta? Söker jag in som vanligt till programmet och lägger till de extra 15hp i efterhand eller hur gör jag för att få de extra 15 poängen varje termin och när tentar jag av dessa? Förstår att det kanske är olika på olika lärosäten, men jag tänker mer generellt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, vi avråder från att planera studera på mer än heltid. Och speciellt under första året på högskolenivå; och absolut speciellt under Första Terminen på höskolenivå - detta för att högskolestudier är Mycker mer krävande än studier på gymnasiet och många kämpar med att klara heltid. Sedan ska man också ha Fritid, annars är risken stor att man "går in i väggen" och inget blir bättre utav det.
    ***
    Med det sagt, så finns det exempel på att folk läser på mer än heltid även på högskolenivå; det finns undantag nästan från alla regler. finns Särbegåvade personer som läser extremt snabbt, har exeptionelt minne och enorm arbetskapacitet (t.ex klarar sig bra på endast 4 timmars sömn om dygnet), men det är som sagt ett Undantag. Vi, vanliga normalbegåvade människor, är inte gjorda för att läsa eller jobba på mer än heltid, i alla fall under under långa perioder.
    ***
    Att läsa ett Program snabbare än på heltid kan man inte göra, i alla fall vad jag vet. Men fråga studievägledare på de institutioner där programmet ges.
    Däremot finns det folk som läser "vid sidan av" programmet - för att bredda eller fördjupa sig eller för att lära sig nya språk, programmering eller ngt annat som har eller Inte har med programmet att göra.

    Mina råd blir alltså att du
    - bokar "bli studerande för en dag" på programmet, sitta på föreläsningar och prata med de som går programmet idag;
    - pratar med studievägledare på programmet;
    - söker "som vanligt" till första terminen och under första terminer ser om du inför andra terminen kan och vill söka studier utanför programmet eller om du kanske kan få extrajobb och tjäna lite pengar och även arbetslivserfarenhet, samtidigt som du läser ett program på "vanlig heltid". :)