Sarah^

    Hej! Jag går på ib programmet, och har en liten fundering kring historiebetyget. Jag har läst kursen historia 1b, och fick B i betyg(satsade A). Nästa termin börjar jag diploma program, Jag har valt History SL( som enligt Antagning.se motsvarar kursen historia 2). Om jag år ett bättre betyg på det kommer mitt betyg i historia 1b förbättras? Eller kommer det fortfarande vara ett B tills jag gör en prövning eller läser om kursen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    satta betyg gäller tillsvidare. Som reglerna ser ut nu (juni 2023)*** så kan man inte förbättra/höja sitt betyg i en lägre kurs genom att få högre betyg i en högre kurs inom samma ämne. Exempel: eleven på gymnasiets nationellt program (ej IB-programmet) läser historia 1b och får betyget B och sedan läser historia 2a Eller historia 2b och får betyget A. Då har eleven två olika betyg: B i en lägre kurs och A i en högre kurs (i samma ämne). Vilka historiekurser som finns inom svensk gymnasieskola idag (juni 2023) får du gärna se på skolverkets hemsida. Hänvisning: skolverket.se
    Vad gäller IB-programmet så är det ett Internationellt program, alltså inte ett nationellt (svenskt) program. Betygen du fick i år1 (pre-IB) kommer inte att räknas ihop med de resultat du får inom IB. Det är mycket möjligt att du, formellt sett, inte vinner någonting på att ha A i historia 1b, jämfört med att du har B i den kursen. Om du söker till högskola-universitet (i Sverige) med IB diplom då syns (enligt vad jag vet) inte dina pre-IB betygen i diplomet från IB och på så sätt borde inte spela någon roll vid antagning till en svensk utbildning inom högskola-universitet. Det är i alla fall min uppfattning. Dock är jag inte expert på IB-programmet. Du får gärna prata med SYV-en på den skola där du kommer läsa IB. Gör ditt bästa i varje kursmoment du läser eller genomför. Har du mycket bra kunskaper kan du få högt resultat på högskoleprovet. Jag råder dig planera för att göra högskoleprovet (detta om du vill komma in på universitet eller högskola i Sverige).
    Om du med IB-EXAMEN kommer söka till en svensk högskole-universitetsutbildning se antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framat/rakna-ut-ditt-meritvarde hur ditt meritvärde kommer att räknas fram. Det är med meritvärdet som man konkurrerar om plats på www.antagning.se Hänvisning: antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framåt
    ____________
    *** Det finns planer på att inom svensk gymnasieskola införa ämnesbetygen. Men IB är inte en svensk utbildning utan internationell utbildning som lyder under IBO-organisationen. Men även om du skulle ändra dig och vill läsa år2 och 3 inom svensk gymnasieskola så kommer ämnesbetygen gälla för elever som börjar på gymnasiet hösten 2025 (och du började hösten 2022, alltså 3 år för tidigt för att ämnesbetygen skulle gälla för dig). Hänvisning: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/aktuella-forandringar-pa-gymnasial-niva/amnesbetygsreformen

    Studie- och yrkesvägledare