Sandra
    Hej! Jag heter Sandra och går andra året på naturprogrammet just nu. Jag är fortfarande osäker på exakt vad jag vill läsa till efter gymnasiet, men jag har på sistone utvecklat ett intresse för genteknik, speciellt forskning på embryonala stamceller och iPS-celler. Jag är dock väldigt osäker på vilken utbildning jag ska välja för att få arbeta med detta i framtiden - jag vet att det är svårt att leva på att enbart vara forskare (ur ett ekonomiskt perspektiv) och därför är det inte en möjlighet för mig. Hur jag ska jag gå tillväga?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    Forskare blir man efter en mycket lång och mödosam process som kräver stort engagemang och ofta lägger man mycket mer än endast "heltid" /med "heltid" menas det 40 timmar per vecka/ på sina studier, på sin doktorsavhandling och på sin forskning.
    Att forska på deltid kan man kanske göra om man på resten av tiden undervisar på högskola/universitet; men vår erfarenhet är att forskare och högskolelärare lägger mycket mer än endast "heltid", utan dedikerar nästan all sin vakna tid åt forskning, handledning av högskolestuderande och åt undervisning. Du får gärna kika på framtid.se/yrke/forskare.