Neledam

    Jag har förstått att man inte kan läsa på komvux för att få högre meritpoäng när man gått IB. Men gäller det även för att få särskild behörighet? Jag har sökt utbildningar som kräver matematik 3c men eftersom jag fick betyg 2 i Mathematics SL antar jag att jag inte är behörig. Måste jag göra retakes då? Är jag behörig för utbildningar som kräver matematik 2c eller har jag för dåligt betyg i matte för det också?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du skriver tyvärr inte vilket år du fick IB-diploma? Reglerna har ändrats och det är viktigt att veta vilket år du fick IB-diploma.
    Se information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate och gå sedan in på rätt länk: antingen IB-diploma t o m året 2020, eller året 2021 och framåt.
    IB-programmet är inte en svensk utbildning, utan Internationell. Vi på FRåGA SYV specialiserar oss på de svenska utbildningar. Du vinner på att få svar från SYV på din IB-skola, eftersom hen är expert på IB-frågorna och vi på FRåGA SYV är inte det. Du kan även ställa frågorna till Antagning.se som administrerar antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar och till antagningsgrupper på lärosätena dit du vill komma in.

    Du får annars gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar; de kan ta in även obehöriga; antagning görs på sammantagen bedömning där även din motivation och ev.arbetslivserfarenhet spelar roll; betygen spelar roll men inte avgörande roll, utan endast "viss roll"; Se några exempel på YH_utbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/inkoepare-upphandlare
    yhguiden.se/utbildning/kyh/handlaggare-byggnadsnamnd-distans
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/green-urban-developer
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/green-logistics-management
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/frontendutvecklare-distans
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/ingenjoer-ai-och-maskininlaerning
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/cad-ingenjor-teknikhogskolan-distans
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/anlaggningsingenjör-järnväg
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/account-manager-hallbar-forsaljning
    yhguiden.se/utbildning/agstu-ab-arbete-genom-studier/digitala-system-foer-fpga-teknik
    yhguiden.se/utbildning/sih-stockholms-internationella-handelsskola/internationell-redovisningsekonom
    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/handledare-inom-lss-och-socialpsykiatri-distans
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/digital-marknadskommunikatör
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom

    Studie- och yrkesvägledare