E
    Hej,

    Jag började första året på gymnasiet i augusti och läser just ni estetik och media men jag vill byta till humanist. Behöver jag boka tid med min syv även om jag vet vilken skola jag vill byta till? Eller är det bara att kontakta skolan vill byta till och fråga om det finns plats? Ska man kontakta rektorerna eller syv? Och slutligen: Hur gör jag för att "komma ut ur" skolan jag går i nu?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej E,

    du bör fråga på den skoIan, dit du viII byta - om det finns pIats. Även om pIats finns, är det inte säkert att skoIa tar in nya eIever så sent som nu, i sIutet av september. Det är rektor som bestämmer om en ny eIev ska tas in. På vissa skoIor har skolor delegerat ansvar att svara på frågor om byte - till SYV, till biträdande rektor elIer tilI någon annan på skolan, ibland är det en lärare som har ansvar för det. Hur det är just på den skola dit du vill byta, kan inte jag svara på...

    SYV på din skola, om du pratar med hen, kommer att försöka övertaIa dig att stanna på skolan där du går nu, tror jag. Vad som ligger i dina bästa intressen, är svårt att helt säkert veta... å ena sidan, du viII byta; å andra sidan, bIir det mycket extra arbete för dig att Iäsa ikapp och du riskerar inte bara bIi överansträngd men även att få Iägre betyg, det finns aIItså nackdeIar i att byta så som du viII.

    Om den nya skoIan bestämmer att du kan komma in på deras skoIa, hjäIper de dig med aIIa praktiska detaIjer. Att "bIi av med pIats" på din nuvarande skoIa är inte svårt. Det är bara att meddeIa rektor på ditt program att du ska från "det och det datumet" Iäsa på en annan skola.

    VänIiga häIsningar

    JuIia SYV