emma

    Jag har hamnat på en apl plats som jag inte gör något på, då menar jag att jag hamnat på en restaurang som inte får in så många gäster vilket leder till att jag inte har något att göra och jag jobbar 14-22 varje dag (tisdag - lördag) och jag tycker att det är väldigt onödigt att komma dit och bara stå och har varit där i snart 2v an 4, har pratat med min lärare att jag vill ha en ny plats där jag kan få lära mig mer på men han vägrar och då undrar jag hur jag ska göra?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,
    börjar med ett "kreativt förslag" - fråga din lärare om det skulle gå att du Byter plats Med ngn annan elev, som kanske nu är trött på att "springa benen av sig" på sin APL-plats och blir glad att byta med dig och komma till en lugnare arbetsplats. :)

    Annat:
    jag förstår problemet... det är Rektorn som är ytterst ansvarig, så du kan vända dit till rektorn.
    Dock vill jag också påtala de svårigheter som skolorna har vad gäller hitta APL-platserna och de är rätt många: t.ex i en restaurang som är "översvämmad" med kunder hela tiden, har inte de som jobbar ngn möjlighet att ta emot på praktik pga de inte har tid att handleda och kanske t o m rent fysiskt ej finns plats att ha praktikanter på... Sedan måste APL-plats också genomgå "godkännadet" på olika punkter, t.ex måste finnas en lämplig handledare, som är yrkeskunnig och även vill ta emot praktikanter.
    Det är frivilligt att ta emot praktikanter. Många arbetsplatser vill inte göra det, tyvärr.
    Så, det är inte så lätt att hitta en praktikplats.
    Sedan måste också platsen ligga så pass "bra till" rent geografiskt att det ej blir för långt för dig att pendla dit + att även din handledare/lärare från skolan har en rimlig chans att besöka dig på APL-platsen, att det ej blir för långt att åka från skolan och från de andra APL-platserna, där andra elever finns (din lärare har ju också begränsat med tid).
    Förutom att byta APL-plats, så kanske det finns andra "lösningar"; om det är för få kunder, kom med förslag på hur man kan försöka locka kunderna till restaurangen... Du kan också passa på och prata med personalen på din APL-plats, bl. a med din handledare och be dem berätta för dig om deras yrkeserfarenheter och lära dig några "yrkes-knep" (fördelen med en tom restaurang är att man har tid till annat som också är viktigt - städa ordentligt, klura ut recept och namn på nya maträtter och fundera på vad du ska göra om du på din blivande arbetsplats kommer ha för lite kunder - hur löser man det? för att om man inte löser det, måste man kanske stänga stället och då blir man arbetslös...).
    Du skriver att du "bara står där" - försök i så fall Observera noga vad de övriga i personalen gör. "Står de också bara där"? om inte - så kan du kanske hjälpa dem med det de gör.
    Man kan också se situationen med för få kunder som en Utmaning /ett hinder som ska "övervinnas"/ - det finns olika förhållningssätt: att försöka stå ut, härda ut tiden, oavsett hur "illa det är"; försöka förändra situationen: locka fler kunder eller "fly scenen". Du har testat det senare, alltså att "fly"/byta till en annan APL-plats och fick, om jag förstår dig rätt, ett Nej från läraren; fråga om hen menar att du ska "stå ut" eller om du ska försöka förändra situationen på arbetsplatsen.

    Se också om du kan jobba på ditt tema för Gymnasiearbete under din praktik-tid eller göra ngt annat som har med skolan eller ditt framtida yrke att göra... då blir inte tiden "bortslösad" utan använd till ngt nyttigt.

    Liselotte