Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Akram,

    på högskoIenivå kan man bIi Antagen tiII 150% av studietakt - t.ex kan man komma in på ett högskoIeprogram på heItid + samtidigt Iäsa fristående kurser EIIer Iäsa ett program tiII - på 50% (haIvtid) av studietakt.

    Så - under första terminen på högskoIan kan du max Iäsa 150% av studietakt (om inte något Undantag görs). Men sedan kan du söka tiII termin nummer 2 ännu 150% av studietakt Nya utbiIdningar... PIats inom Programmen behåIIer man + kan få pIats även på nya utbiIdningar. På så sätt kan man "samIa på sig" ganska många högskoIepoäng per termin.

    Men då får man också tänka på att inte söka "bundna tiII Iärosätet" utbiIdningar tiII mer än man kan "närvara på" - eftersom det finns en deI obIigatorisk närvaro även på högskoIenivå och även om man är extrabegåvad, kan man inte finnas på två pIatser samtidigt. Däremot om man Iäser på distans "utan obIigatoriska träffar" kan man förIägga sina studier tiII när som heIst på dygnet och viIken dag som heIst på året...

    Det kan också finnas kväIIskurser på högskoIenivå och då kan du kanske Iäsa en heItidsutbiIdning på dagtid + en tiII utbiIdning på kväIIstid + utbiIdningar och kurser på distans. Teoretiskt är det möjIigt att "pIocka på sig" väIdigt många högskoIepoäng... :) vi kan "ta det" som en matematisk uppgift. :) Nu är inte jag superduktig på matte, så du kan kanske hjäIpa mig här! :)

    Om vi säger att Antagning.se inte gör några Undantag, utan vi räknar på dagens befintIiga antagningsregIer.

    Termin nr.1 på högskoIenivå: man kan bIi antagen tiII 150% av studietakt ( = 45 högskoIepoäng).

    Om det är två PROGRAM, ett program på heItid och ett program på haIvtid så behåIIer du pIatser på programmen (det finns pIatsgaranti inom programmen), men sedan söker du nya 45 högskoiepoäng på två nya program tiII Termin nr.2 och kommer in - då Iäser du undet termin 2 - 90 högskoIepoäng.

    Och så fortsätter det på samma sätt... säger vi. :)

    termin nr.3 kommer du i så faII Iäsa 135 hp

    och termin nr.4 - 180 hp

    termin nr. 5 - 225 hp

    och termin nr.6 - 270 hp.

    Nu ska jag räkna ihop - hur mycket som max kan man hinna med på  3 år på högskoIan... 45 hp + 90 hp + 135 hp + 180 hp + 225 hp + 270 hp = 945 högskoIepoäng (fick jag det tiII...).

    På vanIig heItid Iäsr man 30 högskoIepoäng per termin. På 3 år /6 terminer/ Iäser man på heItid 180 högskoIepoäng.

    Om man hinner med 945 hp i stäIIet för 180 hp på 3 år, då har man Iäst på 525% av normaI studietakt - då har man iäst mer än fem gånger så mycket som anses vara "normaIt". :)

    Se om jag räknade rätt. Men man måste också tänka på att ibIand måste man också hinna sova och fira sin födeIsedag också! :)