E

    Hej. Jag behöver höja mina poäng efter gymnasiet för att komma in på högskola. Antagningspoängen för förra året på det programmet jag vill läsa låg på 16 och jag har ungefär 13.5. Vill få reda på hur jag kan göra för att nå dit. Räcker det med att jag läser nya kurser på komvux för att höja mig eller måste jag plugga upp betygen i mina grundämnen? (Har VG i Svenska och Engelska A. G i Matte A) Eller är det så att jag måste komplettera med högskoleprovet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej E,

    resultat av Högskoleprovet påverkar inte ditt meritvärde.
    Med HP-resultat prövas du i ännu en urvalsgrupp - Högskoleprovsgruppen; att ha ett giltigt resultat på Högskoleprovet ger ännu en till chans att komma in på en högskoleutbildning i Sverige. Därför tycker jag att det är bra om du gör högskoleprovet.

    *******
    Höja meritvärde
    jag skulle börja med att försöka "utreda" hur många Meritpoäng du har idag. Jag tror du har ett Slutbetyg (gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare, stämmer det?). I så fall "går du" enligt det "gamla" systemet. Kurserna har bytt namn och det finns ej Motsvarande nya kurser "till alla de gamla kurserna".

    Du nämner t.ex Engelska A och Matematik A i din fråga. En motsvarande ny kurs heter Engelska 5 (gammal kurs eng A); i matte finns det nu Matematik 1a, 1b och 1c. Rekommenderar i så fall att du försöker få betyg i Matematik 1a, en lättare kurs, i vilken det är lättare att få högre betyg.
    Det finns inte motsvarande kurser till alla de gamla kurserna, därför är det nog så att vissa kurser kan du inte höja betygen i.
    I Tabellen för utbyteskomplettering >> kan du se vilka gamla kurser som har motsvarande nya kurser.

    Boka gärna tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; be honom/henne utreda - hur många Meritpoäng du har idag (det är rätt så komplicerat, när du har det "gamla" Slutbetyget - då du även ev. kan ha meritpoäng enligt "områdeskurser"). Om du idag inte har några MERITPOÄNG och kan få 2,5 (som är max i merit) - då är du "hemma" med ditt mål, så att säga: 13,5 + 2,5 = 16.0