Paria
    Hej!

    Jag har iransk betyg och min betygmedelvärde från UHR är 16,67. Jag vill plugga till arkitektur. Nu läser jag sva 2 och eng 6 för att bli behörig till univeristet. Problemet är att min poäng ska inte räcka så och därför behöver jag höja den. Men jag undrar vilka ämne ska jag läsa på komvux för att göra det?
    Enligt UHR har jag Persiska 7, idrott och hälsa 1, naturkunskap 2, fysik 1a, kemi 1, mattematik 5, samhälskunskab 1b. Jag har också läst sva 1 och eng 5 kommer läsa sva 3 i höst.
    Jag också undrar om jag kan läsa om ämnen som jag har läst i mitt land och få bättre betyg? Eller måste jag bara läste de som jag inte har läst där?

    Mvh
    Paria

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan!

    Se här >>> - en lista på kurser som ger möjlighet att höja meritvärde med utländska betyg.

    För övrigt, vill jag upplysa om både Högskoleprovet och om Arkitektprovet>>. Man måste bli Behörig, i vilket fall. Och det gäller att både ha Grundläggande och Särskilt behörighet. Och sedan kan alla behöriga söka även i HP-urvalsgruppen och i gruppen som konkurrerar om plats på arkitektutbildningen med Arkitektprovet.

    Vänligen

    L. ;)

    Liselotte