Marija
    Hej!
    Jag har studerat juridik på Universitet i Serbien och mitt diplom är erkänt av Universitet och Högskolerådet i Stockholm. I deras bedömningen står att mitt diplom motsvarar juristexamen i Sverige. Eftersom det är svårt att man hitta jobb som jurist utan att ha erfarenheten inom denna branschen i Sverige, vill jag gärna att komplettera min juristutbidning.
    Kan du hjälpa mig och säga vad är det som jag kan göra? Jag vill joba bara som jurist inte som advokat.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marija,

    du kan se om du vill försöka få jobb inom Juridik - t.ex som Advokatsekreterare
    eller om du vill först läsa någon utbildning - t.ex finns det inom yrkeshögskola - utbildningar till Bygglovshandläggare, och till Paralegal och IP-paralegal.

    Det finns också ett antal jobb där de ställer som krav att man har "någon högskoleutbildning", spelar mindre roll - exakt vilken. Exempel på sådana jobb är Utredare på statliga myndigheter, som t.ex utredare på FK; även arbetsförmedlare kan man få anställning som med vilken tidigare högre utbildning som helst.