Ellin
    Hej!

    Jag har nu fattat intresse för att äntligen gå vidare med min eftergymnasiala utbildning. Jag vill gärna jobba med något inom djurvård—antingen som djurvårdare eller djursjukskötare. Eftersom jag helst vill undvika att flytta till annan ort och även undvika studielån undrar jag ifall det är möjligt att bygga sin egen djurvårdar- eller djursjukskötarutbildning med hjälp av fristående kurser eller om det finns generella utbildningar på distans—alltså inte utbildningar med specifik inriktning av djur. Dessvärre har jag än så länge inte hittat någon information som säger att det är möjligt.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ellin,
    Djurskötare och Djurvårdare är praktiska yrken, givetvis finns det teoretiska delar, men de praktiska (att handgripligen sköta om djuren) är mycket viktiga och de kan man inte göra på distans, därför tror jag inte det finns sådana utbildningar som du frågar efter.
    Däremot, om man redan jobbar som "obehörig djurskötare" kan arbetsgivare säkert hitta teoretiska kurser att köpa eller skicka dig till korta vidareutbildningar för att höja din kompetens.
    Kika gärna på Framtid.se/yrke/djurvardare-djurskotare och på andra yrken inom "djurvård" och "djursjukvård".
    T.ex kan du kika på yrken/djurhalsopersonal

    Jag förstår så klart att det inte hjälper att kika på yrkesbeskrivningar om utbildningarna ej finns på distans och du vill just hitta en distansutbildning! Men det går inte att hitta det som inte finns... och min förhoppning är att du antingen kan bestämma dig för att kunna flytta till utbildnigsort, om du kommer in på utbildningen; eller veckopendla eller hitta ngt. annat yrke som kanske på annat sätt har med djur att göra eller ngt. helt annat yrke, som även inte har så mycket mer djur att göra men som du också kan trivas med!

    Framtid.se presenterar över 2.000 olika yrken fördelade på 24 branscher och jag hoppas verkligen att du bland dem hittar några yrken som du vill och kan satsa på!

    mvh

    L.

    Liselotte