Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att förklara yrkesrollen "studie- och yrkesvägledare" för förskolebarn bör göras på ett enkelt och engagerande sätt. Här är några idéer:

    Använd lek och interaktion
    Skapa en interaktiv session där barnen får vara delaktiga. Du kan till exempel använda rekvisita såsom dockor som föreställer olika yrkesroller eller arbetskläder för några olika yrken eller "redskap" så som t.ex stetoskop (för läkare) och kastrullen (för kock) och låta barnen klä ut sig och agera som olika yrkesgrupper medan du förklarar vad varje yrke "går ut på".

    Berättelser och sagor
    Använd sagor eller berättelser för att illustrera vad en studie- och yrkesvägledare gör. Du kan skapa en enkel saga där huvudpersonen hjälper andra att hitta sina drömjobb.

    Visualisering
    Använd bilder eller illustrationer för att visa olika yrken och aktiviteter som en studie- och yrkesvägledare kan göra. Du kan skapa en stor affisch med olika yrken och låta barnen peka på vilka de tycker är intressanta och varför.

    Aktiviteter och lekar
    Organisera roliga aktiviteter och lekar relaterade till olika yrken och utbildningar. Till exempel kan du ha en "matcha yrket"-lek där barnen matchar olika arbetsredskap med rätt yrke.

    Frågestund
    Avsätt tid för en frågestund där barnen kan ställa sina egna frågor om olika yrken och utbildningar. Var beredd att svara på deras nyfikna frågor kort och på ett enkelt sätt.

    Genom att använda en kombination av dessa metoder kan du göra ämnet intressant och begripligt för förskolebarn och samtidigt göra det till en rolig och minnesvärd upplevelse för dem.
    **************
    Du får också gärna kika på fragasyv.se/info/gruppvagledningsövningar - kanske kan man hämta någonting från de övningar (t.ex övning "Trollstaven") för att använda när man som SYV presenterar sig till förskolebarnen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Kvinna :

      Tack <3

      Så om man spontant får en fråga av en förskolebarn: "vad jobbar du med/som?"

      Förstår de om man säger att man jobbar med yrken/utbildningar och samtalar med människor om detta (olika valmöjligheter)?

    • Milla : jo, men det kan också bero i mångt och mycket om förskolebarnet är 2 år eller 6 år gammal... och även barn i samma ålder kan vara olika "mogna"; det går nog inte att ge ett generellt svar på den frågan. :)