Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wessam!

    Kirurg är Specialistläkare>>. Först måste man läsa till läkare>> och få läkarlegitimation, vilket i Sverige tar minst 7 år efter gymnasiet. Sedan kan man välja vidareutbilda sig till Kirurg>>, vilket tar minst fem år till.

    Vård- och omsorgsprogrammet>> på gymnasiet råder jag dig läsa valbara kurser som gör att du direkt efter gymnasiet blir behörig att söka en högskoleutbildning som leder till att du kan bli Sjuksköterska>>, det blir på så sätt färre kurser att komplettera med på komvux.

    Vilka kurser man på VO behöver i så fall välja att läsa kan du se här>>

    Om du läser alla eller i alla fall de flesta kurser, som ger behörighet till Sjuksköterska under din gymnasietid, kan du hinna att komplettera på komvux på 2 terminer och kan med det söka till Läkarprogrammet redan ett år efter det att du tar examen från VO

    Boka tid med Studie- och yrkesvägledare på din gymnasieskola och säg att du önskar läsa kurser så att du blir behörig att direkt efter gymnasiet söka utbildning till Sjuksköterska - så får du och SYV tillsammans utarbeta den individuella studieplanen för dina gymnasiestudier.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    • : Tack så mycket för svaret!
    • Milla : Vill du ha förslag på andra yrken inom samma område som Kirurg? Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    • : Ja, det ska bli bättre att veta andra yrke. Tack!
    • Milla : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig med snabblänkar! Ha det bäst!
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du är intresserad av Hälsa- och sjukvård och mest av yrke Kirurg, men det finns väldigt många andra yrken inom samma område som kanske också kan väcka ditt intresse. Du får gärna kika på följande yrkespresentationerna:

    Operationssjuksköterska>>

    Steriltekniker>>

    Apotekstekniker>>

    Tandsköterska>>

    Okularist>>

    Här>>> är snabblänk till en plats på www.framtid.se där du finner alla de olika yrkesbeskrivningar inom område Hälsa&Sjukvård (finns för närvarande över 70 stycken och vi lägger in nya yrkesbeskrivningar varje vecka, så kika gärna om tag igen, så kanske du hittar ett "nytt yrke" som du blir intresserad av).

    Bästa hälsningar & ha en jättetrevlig fortsättning på sommaren!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare