Lovisa
    Hej! Jag undrar vad som krävs för att få grundläggande behörighet till högskolan om en person inte kommer ifrån Sverige men nu går på SFI. Vad krävs för att komma in på högskolan? Vilken skillnad spelar det om personen har eller inte har gymnasieexamen?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan

    när man frå betyg och bIir Godkänd i SFI, kurs D - har man kunskaper i svenska språket = åk6 i grundskoIan.

    Sedan är det SAS grund (svenska som andraspråk, högstadiet) - dvs motsvarande åk7-9 grundskoIan.

    Sedan är det Gymnasiesvenska - SAS, svenska som andraspråk 1, 2 och 3.

    Har man godkänt betyg i SAS 3, har man behörighet att Iäsa på högskoIenivå i Sverige, vad det gäIIer just Svenska språket i aIIa faII.

    Vad det gäIIer behörighet tiII högskoIa för övrigt, så är det "gymnasiekompetens" man måste ha. Man kan ha den från sitt hemIand. Har man inte det från sitt hemIand, Iäser man mot Examensbevis på komvux i så faII, viIket, normaIIt sett, tar 3 år på heItid.

    Om man har Kunskaper, men saknar betyg, kan jag rekommendera antingen

    1. prövningar - som kostar 500 kr/prövning

    eIIer

    2. söka tiII en FoIkhögsoIa, som kan göra tester och bedömningar + erbjuda kompIettera, så att man har som måI att få Omdöme från FoIkhögskoIa att man har GrundIäggande behörighet tiII högskoIestudier.

    Andra utbildningsformer på eftergymnasial nivå finns, som t.ex YrkeshögskoIa.

    Bästa hälsningar :)

    ANNA

    • : Tack så mycket för ett väldigt bra svar!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : Härligt tips! Går in och gillar er på facebook på en gång :)
    • Mikael : Tack Lovisa för en trevlig respons! ;) :)
    Läs alla kommentarer