Ango

    Hej! Jag funderar på att börja plugga nästa år men vet inte vad jag ska satsa på för utbildning. Jag är intresserad av film och särskilt att klippa ihop film. Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter egentligen, men vill utvecklas och lära mig mer inom film och filmklippning, men tycker även det är kul att planera och rodda i saker. Jag vill gärna ha mer praktiskt arbete än teoretiskt. Distans känns inte heller relevant. Att jobba med projekt i ett team där man ska komma fram till något slutgiltigt resultat känner jag intresserar mig. Efter utbildningen drömmer jag om att t.ex. vara med i skapandet av en serie/film. Antingen vara den som hjälper till med att rodda, komma med idéer eller vara den som klipper. Vad kan jag söka? Helst utbildningar i Gbg, annars Uppsala.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag antar att det är utbildning på eftergymnasial nivå som du vill hitta. Praktiska utbildning på eftergymnasial nivå finns bland annat inom yrkeshögskola. Jag rekommenderar att du tittar på utbud inom yrkeshögskola. Kika gärna på vad Kunskapsförbundet Väst har i sitt utbildningsutbud:  se yhguiden.se/anordnare/kunskapsforbundet-väst där flera yrkeshögskoleutbildning inom film finns. Du kan också kika på utbildning/skurups-folkhogskola/filmarbetarutbildingen-produktionsledning-skurup som startar 14 aug 2023 (de verkar ha full i klassen nu men kanske kan du söka till nästa höst eller se om de kanske har någon film-utbildning "inom Folkhögskola"?).
    I Gbg finns utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/producent-film-och-tv-drama som ges på distans med träffar i Göteborg. Och i Sthlm finns utbildning/newton-kompetensutveckling-ab/filmarbetare - det som är bra med den utbildningen är att den är sökbar nu och fram till 27 oktober 2023; start på utbildningen blir 9 eller 10 januari 2024. Du förlorar inget på att söka; kommer du in kan du alltid tacka Nej till erbjuden plats.
    Och den här utbildningen, frans-schartaus-handelsinstitut/produktionsledare-for-spelfilm-och-tv-drama som startar 28 augusti 2023 verkar vara öppen för sen ansökan. Sedan blir det ännu en start hösten 2024 (den är i alla fall planerad).
    Du får också gärna kika på utbud inom KKU (obs" studerande avgift tillkommer - utbildningarna inom KKU är inte gratis). Om studieformen KKU se framtid.se/studier/konst-och-kulturutbildningar
    Även folkhögskolorna och studieförbund kan ha relevanta utbildningar som faller inom ditt intresseområde - var god se information på Framtid.se/studier/folkhogskola och Framtid.se/information/studieforbund

    Studie- och yrkesvägledare