Set
    Jag har läst två år på High School i USA år 10 och 11 som är ungefär som vårt år 1 och år 2 på svenskt gymnasium. Jag har alla kurser godkända från de åren som t.ex. Matematik, Engelska, Brittisk Litteratur, Amerikansk Historia, Franska, Samhällskunskap, Kemi, Fysik etc men eftersom jag inte gick sista året så fick jag inte Diploma och slutbetyg. I USA läste jag också på distans och fick godkänt i Svenska 1 och Svenska 2

    När jag kom tillbaka till Sverige verkade det enklast att börja år 2 på IB. Nu i vår hade jag slutproven och fick godkänt i alla enskilda ämnen motsvarande Svenska 3, Engelska 7, Matte 3c, Franska 5, Fysik 2 och även godkänt i kombination vad man skall ha i HL och i SL men tyvärr inte total summan för att få allmän och särskild behörighet, även om de enskilda ämnena är godkända.

    Möjlighet till omprov är om ett år och därför tittar jag på vilka möjligheter jag har. Ett stort problem är att även om jag har 4 års godkända studier på gymnasienivå i enskilda ämnen så har jag inte en enda kurs som kan ge mig behörighet och rapporteras till UHR förutom Svenska 1 och Svenska 2 som jag läste på distans.

    Jag har diskuterat med en folkhögskola och eftersom jag har två års gymnasieutbildning i Sverige så skall ett extra år hos dem, med att jag läser lite extra ge mig den grundläggande behörigheten för folkhögskolekvoten samt särskild behörighet som jag behöver i Engelska 6, Matematik 3b/3c Samhällskunskap 1b/1a1 + 1a2 (områdesbehörighet 4/A4).

    Jag önskar även få till Franska 3. Skolan har inte Franska men jag gissar att jag kan begära särskild prövning, jag fick godkänt i det enskilda ämnet steg 5, så det borde inte vara så svårt att pröva steg 3. I detta fallet gissar jag att jag är utskriven från gymnasieskolan även om jag inte har fått diplomat men att jag är över 20 år och året passerat förste juli så skall inte rektor godkänna att jag vill pröva utan jag söker som vuxenprövning?
    Om jag får godkänt på prövningen för franska 3 samt det jag läser på folkhögskolan måste franska 3 skrivas in Folkhögskolebetyget för att jag skall ha grundläggande och särskild behörighet eller kompletterar min särskilda prövning i Franska automatisk min grundläggande behörighet från folkhöskola?
    På samma sätt om jag gör Högskoleprovet och det ger mig nog många poäng för att söka och bli antagen i den kvoten ger folhögskolan grundläggande behörighet och den särskilda behörighet jag får där ifrån plus godkänd särskild prövning i franska mig möjligheten att söka på högskoleprovskvoten?

    Jag kommer att samtidigt att förbereda mig för att göra omprovet på IB och att läsa på folkhögskolan hjälper mig att fokusera på de ämnen jag tror mest på så det kan bli så att jag blir behörig på gymnasiekompletterad kvot, folkhögskolekvot samt HP kvoten men om jag ändå skulle misslyckas med omprovet för IB diplomat så hoppas jag kunna vara behörig genom folkhögskoleexamen till den kvoten pluss HPs kvoten.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Set!

    Det låter som att du har väldigt bra koll på hur du ska gå tillväga för att få en full behörighet. Även om din situation inte är helt enkelt och du tvingas gå en "omväg" för behörighet.
    Det är som du säger att du kan söka genom flera urvalsgruppenr och det är aldrig till din nackdel, utan ger dig endast mer behörighet.
    Om du gör högskoleprovet söker du även i den gruppen.

    Om du gör en prövning i franska och klarar den så ingår det inte automatiskt i ditt "folkhögskolebetyg".

    Hälsningar
    Melina, SYV

    • : Tack för svar Melina!
    • : Jag skulle vilja utveckla fråga något.
    • : Om jag nu kan med ett års folkhögskola få till min grundläggande och särskilda behörighet till ekonomisk kandidat samt ämneslärare gymnasiet. Om jag också gör högskoleprovet så gör de behörigheter jag har från folkhögskolebetyget att jag kan söka i den kvoten, är det riktigt? Dessutom om jag vill söka till franska grundkurs, kan jag göra särskild pröving i Franska steg 3? Och söka i Folkhögskolekvoten med min allmänna behörighet från folkhögskolan plus min särskilda prövning i franska samt söka i högskolekvoten med alllmän behörighet från folkhögskola, högskoleprov samt resultatet från särskild prövning i franska steg 3?