Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Valentina!

    Så roligt att du är intresserad av yrket Astronom

    Grundutbildning på högskola/universitet är 3 år på heltid. Sedan behöver man läsa ännu 2 år för masterexamen. Sedan är det forskarutbildning/doktorandtjänst - 4 år. Efter det är det meningen att man försvarar sin avhandling och blir man godkänd - kan man söka tjänster som lärare på högskolenivå och/eller forskare. Men redan under sin doktorand-tjänst forskar man och ofta också undervisar på högskolan på deltid.

    Jag hoppas jag lyckades förklara på ett begripligt sätt. Det finns tyvärr inte en skarp gräns... som man säga "Nu är du astronom". Men det är mellan 5 och 9 år på eftergymnasial nivå som man behöver läsa (på heltid, alltså).

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare