Emil86

    Jag vill bli brandman och har just nu 13.79 från gymnasiet jag gick ut år 2005. Enligt statistik "betyg med komplettering" 15.77 som lägsta. Hur många betyg ska jag studera upp för att komma upp 2.0. Under min tid var det G-MVG. Jag läste 2600 poäng. En annan fråga: Jag får tillgodose 2.0 eftersom det är arbetslivserfarenhet, vilket gör att jag hamnar på 15.79. Kan jag studera upp några betyg och lägga ihop komplettering och arbetslivserfarenhet, eller hur funkar det? https://www.msb.se/sv/utbildning--ovning/msbs-utbildningsprogram/skydd-mot-olyckor/antagning-skydd-mot-olyckor/antagningsstatistik2/ Mvh Emil

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Jag vill börja svara med att uppmana dig att göra högskoleprovet. Även om du gjort högskoleprovet förut så kanske du kan göra det igen; högsta resultat kommer att gälla.
    Som du ser i antagningsstatistiken till utbildningar till Brandman, så är det lägre antagningsgränser till start på våren, jämfört med hösten och lägre antagningsgränser till de utbildningarna som är "bundna", alltså ej på distans. Om du söker till start på våren så är det inte omöjligt att komma in med de betygen du redan nu har och speciellt om du söker till alla utbildningar - på alla orter och i alla former, som är sökbara - (det är alltså inte så att det skulle vara absolut nödvändigt för dig att höja dina gymnasiala betyg).
    Men vill du höja betygen, så är mitt bästa råd att du bokar tid med SYV på komvux i din kommun och att ni tillsammans går igenom dina betyg (saken är den att långt ifrån alla "gamla" gymnasiala kurser som har motsvarande ny kurs och de gamla kurser som inte har någon motsvarande ny kurs kan man inte höja betygen i). De kurserna som har motsvarande ny kurs kan man höja betygen i genom att få betyg i en ny (motsvarande kurs). Om du vill höja med godkända betyg (alltså från G och högre, och inte från IG) så är det prövningar som gäller. Har du några IG bland dina gymnasiala betyg och de kurserna har nya motsvarande kurser, så kan du läsa en sådan ny kurs på komvux (det gör du på komvux i den kommunen där du är folkbokförd).
    Så titta i första hand på de kurser i vilka du eventuellt har IG som betyg och om någon av de kurserna har en motsvarande ny kurs, så kan du läsa den på komvux och sikta i så fall på så högt betyg som möjligt, alltså på A men även lägre godkända betyg, t.ex betyget E kommer att höja ditt meritvärde. Hur stor höjning som det blir, beror på bl a hur stor (i omfattningen) kursen är och hur mycket skiljer sig ditt gamla, lägre, betyg mot det nya högre betyget.
    Du skriver om att du vill höja dina betyg med cirka + 2.0 men jag kan inte svara om det, över huvudet taget är möjligt. Har du otur så har du många betyg i kurserna som inte har någon motsvarande ny kurs och då kan du inte höja de betygen, över huvudet taget. Men även om du har många betyg i kurserna som har motsvarande nya kurser men har redan G eller högre, alltså godkända betyg, då kommer inte komvux ge dig plats på kurserna och du behöver söka var du kan anmäla dig till prövningar, vilket är svårt att hitta. Många vill göra prövningar och tider för att boka in sig är ganska få, så det är tyvärr så att väldigt många som vill göra prövningar finner inte den möjligheten.
    Vad gäller prövningar - läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Du kan också, om du vill, kika på "liknande yrken" (alltså på yrken som liknar yrket Brandman) - OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt.
    Brandman, exempel på liknande yrken:

    Bombtekniker

    Pyrotekniker

    Soldat

    Brandingenjör

    Brandinspektör

    Brandtekniker

    Brandteknisk utredare

    Deltidsbrandman

    Fallskärmsjägare

    Sakkunnig krisstöd

    Studie- och yrkesvägledare