Pim
    Hej! Det är nämligen så att jag gick vård och omsorgsprogramet och tog studenten med F i biologi, historia samt idrott pga av att jag va gravid och fick barn.
    Just nu jobbar jag som vikarie inom äldreboende och kan tydligen inte få fast jobb pga att det fattas biologi och histora. (Om jag förstår rätt så kan jag inte läsa upp idrott på komvux) som sagt jag är klar med själva vårdämnen. Men hur långt tid brukar det ta att läsa upp biologi och historia som
    jag missade sista året? Tänkte läsa på distans på heltid nämligen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pim,

    om det fattas 2 stycken 100 poängskurser /godkända betyg i dem/, då läser man dem på sammanlagt 10 veckor på heltid på komvux.

    Det din arbetsgivare vill ha, tror jag, att det tar ut Examensbevis. I Examensbevis från komvux får inte Idrott och hälsa 1 ingå. Men det krävs också färre betygsatta poäng för examensbevis från KOMVUX, jämfört med examensbevis från gymnasiet.

    Gör studieplanering mot Examensbevis med en SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är inte säkert du behöver läsa just de kurser, i vilka du fick F. Det är mycket möjligt att du kan , om du vill, läsa ANDRA KURSER och ta med dem i ditt examensbevis i stället.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen!

    om ditt mål är endast att få ut EXAMENSBEVIS, då behöver du inte ha alla kurser "godkända". det går att ta in upp till 150 poäng F in i Examensbevis från komvux. Det är möjligt att du kommer att uppnå kraven och ta ut Examensbevis från Komvux, om du endast får ännu ett godkänt betyg. Du kan hinna få det betyget på 5 veckor, om du läser på heltid; eller på 10 veckor - på halvtid; eller till jul - om du läser på 25% av studietakt.

    Så - frågan är om du vill få ut ditt Examensbevis så fort som möjligt; eller om du vill i stället satsa på högre betyg, bland annat på att inte har några F betyg i ditt Examensbevis?

    Mitt råd är att du

    1. frågar din arbetsgivare om vad som hen önskar - är det EXAMENSBEVIS eller skulle det spela roll om du har eller inte har F-betygen inne i examensbeviset?

    2. när du vet vad din arbetsgivare vill, prata med en SYV på komvux; gör planering av Examensbeviset.

    och LYCKA TILL!