Elfrida

    Hur många kvinnliga vs manliga lärare finns det i ämnena svenska, matte, naturkunskap (biologi/kemi/fysik), socialkunskap (religion/historia/samhällskunskap/geografi), moderna språk, engelska, filosofi, gympa och konst (typ bild, teater etc)? I hela Sverige alltså, på grundskolan och högre utbildning. Behövs för en uppsats jag skriver.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elfrida,
    det är en intressant fråga men kan också vara svårt att hitta pålitliga statistiska uppgifter. varför? jo, för att SCB, Statistiska Central Byrån sammanställer statistik 2 år senare... dvs snart kanske man ska kunna få uppgifter för 2016. Men de aktuella uppgifter, hur det är Idag? Var finns dem?
    Sedan är det också en fråga: Lärare... är det de verksamma lärare som jobbar som lärare på heltid? eller även de som jobbar som lärare på deltid? och de som är föräldralediga och långtidssjuksktivna? eller de som har en annan huvudsakliga profession och jobbar som lärare vid sidan av - på deltid eller vid behov?
    Hur blir det med lärare som är pensionärer men som går in och vikarierar vid behov? Och kanske jobbar en hel termin, om de orkar - men kan sluta vilken dag som helst, för att de egentligen är pensionärer, ska de räknas in?
    Lärare finns det också väldigt många olika "typer" av - folkhögskolelärare t.ex eller lärare på komvux, som undervisar vuxna i grundskole- och gymnasiala kurser? eller är du endast intresserad av att veta om lärare på grundskolorna? eller på gymnasiet? eller i särskola?
    Du skriver på "grundskolan och högre utbildning"? På folkhögskolorna t.ex kan en och samma lärare undervisa i SFI (och det är svenska på mellanstadienivå) och på högre nivåer samtidigt?

    Men den mest intressanta frågan är hur ska lärare räknas in de som ej vill identifiera sig med kvinnligt eller manligt kön, som svarar "vill inte svara" på frågan om hen är man eller kvinna? Det finns också folk som är inne i en process av att byta kön. Så vitt jag vet är det ca 15 personer i Sverige som varje år byter kön och det kan mycket väl vara några av dem som är lärare...:)

    Det är alltså en svår fråga att veta vem som ska räknas in i den statistiken som du vill ha. SYV är inte statistiker. Vi har inte de statistiska uppgifter. SCB borde ha vissa uppgifter, men de sammanställer dem 2 år senare, som sagt.
    Prova kontakta SCB och fråga om det finns ngt. sätt att få färskare uppgifter än de som är 2 år gamla. Fråga också den läraren i vilket ämne du skriver uppsats var hen tycker du ska ha de statistiska uppgifter ifrån.

    Du får gärna höra av dig och berätta om du hittar intressanta uppgifter i ämnet. Vi vill också ta del av det som du får fram.

    Vänligen

    Julia SYV