Lislo

    Jag har försökt läsa runt lite om Sociologiprogrammet men får inget grepp om det riktigt. Jag är intresserad av att jobba som familjerådgivare, kurator eller liknande yrken där man samtalar med människor. Jag har bättre grepp om socionomprogrammet och det kommer bli mitt första val. Men jag ska söka Sociologiprogrammet som andra val ifall att jag inte klarar intagningen på socionom. Då vill jag veta om de utbildningarna är relativt lika? Skulle det gå att bli familjerådgivare eller kurator om man läser till en kurs inom ex socialt arbete eller terapi. Ge gärna exempel på vanliga yrken efter Sociologiprogrammet! Tack för hjälpen

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får gärna kika på framtid.se/yrke/sociolog där du kan bland läsa följande: "... exempelvis kan man bli anställd som Personalchef inom ett assistansföretag, som ansvarar för verksamheten och personalen eller som Projektledare på Länsstyrelsen, som arbetar med jämställdhetspolitik och särskilt med insatser för att förebygga våld i nära relationer." I yrkespresentationen Sociolog på Framtid.se visar vi (i alla fall just nu, mars 2024) att är svårt att få jobb. Men svårt är inte detsamma som omöjligt. Dessutom så finns det ett antal yrken där arbetsgivare önskar att de som söker få anställning har examen från ett 3-årigt universitetsprogram (inom vilket område examen ligger är av mindre betydelse för att utbildning till just det specifika yrket ges på arbetsplatsen, efter anställning); om du kan tänka dig jobba som t.ex FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK eller Studiestödsutredare på CSN alt. som Civilutredare hos Polisen, så är det (i alla fall som situationen ser ut nu) möjligt med bl a examen från kandidatprogrammet med huvudämne sociologi.
    På lärosätenas webbplatser brukar man läsa ngt i stil med "Sociologer kan söka jobb inom stat, kommun och regioner samt på privata företag." - alltså ganska vaga formuleringar... detta för att när man läser sociologi kan man inte ta Yrkesexamen, alltså förbereder inte utbildningen inför något specifikt yrke (t.ex till skillnad från t.ex Sjuksköterskeprogrammet som förbereder inför yrke Sjuksköterska; eller SYV-programmet som förbereder till yrke SYV eller olika lärarprogram för leder till lärarexamen och förbereder till olika läraryrken).

    Studie- och yrkesvägledare