Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    till högskola prövas Behöriga sökande >> i alla de olika urvalsgrupper, där de har "kvalificerat sig inom". Obehöriga sökande kan ej tas in på högskola/universitet i Sverige. Däremot kan Yrkeshögskola ta in även obehöriga.

    Som sökande behöver man inte önska i vilka urvalsgrupper man prövas; Antagning.se kommer att pröva alla sökande i alla de grupper där de kan prövas och det finns ingen begränning på antal urvalsgrupper i vilka en och samma sökande får prövas samtidigt.
    Betygsgrupper som används just nu, vid urval till högskoleutbildningar i Sverige, är BI och BII.

    BF är det de som söker med Omdöme från en folkhögskola.
    BIex - en gammal grupp som användes senast till våren 2017 och numera ej längre finns.
    *******
    BI - direktgruppen; det är om man med sitt Slutbetyg eller med sitt Examensbevis är behörig /både vad gäller grundläggande och särskild behörighet/, dvs att man ej behövde komplettera;

    BII - kompletteringsgruppen; det är om man ej var behörig utan kompletteringar.
    *******
    Man kan prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt, ex. i BI och BII och även i BF och samtigt i HP, om man har ett giltigt resultat på högskoleprovet.
    Sedan kan även AU- alternativt urval finnas /det bestämmer varje lärosäte själv om de ska ha den gruppen eller inte/ och samma sökande som prövas redan i flera andra urvalsgrupper kan även prövas i AU.
    Med AU är det speciellt - att man som sökande måste själv Aktivt välja söka just inom AU. Här är det så att även tidigare ansökan - ex. kan vara sista dag att ansöka i AU ex. 3 april, när den vanliga sista dag att ansöka är 16 april. Olika villkor kan ställas för att kunna bli prövad i AU, ex. är det vanligt att det krävs att man har ett giltigt resultat av högskoleprovet och att man kommer, om man blir kallad, till en personlig intervju.

    Sammanfattning
    Det är "speciellt" med urvalsgruppen AU /som kan finnas ibland/ där man aktivt måste "vidta åtgärder" för att kunna prövas i. Alla andra urvalsgrupper bestämmer Antagning.se - i vilka man kan prövas och man prövas då i alla de olika grupper samtidigt.

    Hälsningar
    Mikael syv