Xayxt
    Hej
    Vad krävs för att ha behörighet till högskolan? Jag har för nuvarande 2350poäng av 2550 som jag läste på gymnasiet. De två kurser som jag inte är godkänd i är Ma4 och Fysik 2. Jag vill läsa sjuksköterskeutbildningen, och har för den delen Kemi 1&2, biologi 1&2, och fysik 1 i mina godkända ämnen. Samt de grundläggande ämnen som matte 1&2&3, svenska 1-3, och engelska 5&6&7.
    kommer jag ha behörighet för sjuksköterskeutbildningen med mina 2350poäng eller behöver jag läsa upp resterande kurserna?
    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    HEJ Xayxt,

    Du behöver få ut Examensbevis.

    Det är 2400 poäng - Betygsatta poäng - som examensbevis från Komvux kräver.

     Examensbevis från ungdomsgymnasiet kräver 2500 betygsatta poäng.

    Kommer du att ta ut Examensbevis på komvux eller på gymnasiet?

    Utan examensbevis - just ett dokument som heter EXAMENSBEVIS - kommer du att sakna Grundlänggande behörighet och då spelar det ingen roll vilka kurser du har betyg i.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Hej Mikael,
    • : Tack för din återkoppling. Jag håller just nu på att avsluta Ma4 och fysik2 på distans. Jag hoppas därmed att kunna bli godkänd i något av ämnen för att senare ansöka om examenbevis. Det som jag var osäker över var hur många poäng som krävdes för att få examenbevis, vilket har besvarats. Tack igen.
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • Mikael : OBS! dock att betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå i Examensbevis från Komvux. Så om du räknade med att ta in betyg från Idrott och hälsa 1 in i examensbevis från komvux, så går inte det. Med det "förlorar" du de 100 poängen. :(
    • Mikael : Det finns en del krångliga regler. Det är därför vi rekommenderar att på förhand göra planering av Examensbevis tillsammans med SYV.
    Läs alla kommentarer