Sanna_33

    Hej! Jag har gått klart folkhögskola och nu har jag bestämt att jag ska läsa till tandläkare men jag har inte läst de särskilda behörigheter som krävs för att komma in på tandläkare på folkhögskola, vilken väg ska jag ta nu? Går det komplettera de särskilda behörigheterna ( biologi 1&2, kemi 1&2, matte 4 och fysik 1&2) separat på komvux och söker till tandläkare sen på bf kvoten? Eller vad har ni för förslag? Jag har fått ett 4 i omdöme! Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är jättebra att du fick 4.0 i omdöme från en folkhögskola, det är högsta möjliga omdöme du har fått, duktigt jobbat!
    Men du behöver bli behörig, och det kan du bli på olika sätt - genom godkända betyg i komvux-kurserna eller genom godkända studier på det naturvetenskapliga basåret på universitetet eller om du får omdöme om särskild behörighet från en folkhögskola. I vilket fall blir du sedan, av Antagning.se, prövad i BF-urvalet, eftersom du påvisar grundläggande behörighet genom omdöme från en folkhögskola. Sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd; sök samtidigt också till basåren på universiteten och till olika folkhögskolor (om du hittar var du på folkhögskolorna kan läsa de enskilda ämnen/kurser som du behöver för särskild behörighet till utbildningar som leder till yrket Tandläkare). Det som fattas dig är betyg i kurserna som motsvarar 750 gymnasiala poäng. På heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vecka, så du lär läsa i två terminen (eller nästan två terminer) om du läser på komvux på heltid. Naturvetenskapliga basår på universiteten är förlagda till två terminer, och även om du läser på en folkhögskola lär det också bli cirka två terminer om du läser på heltid. Det blir svårt att bli klar snabbare än på två terminer.
    Gör gärna högskoleprovet!
    Ett råd jag vill ge dig är att du även gör Högskoleprovet. Det är nämligen så att det är mycket möjligt att det blir fler sökande till tandläkarprogrammet som alla har högsta omdöme från en folkhögskola än platser på utbildningen för de som prövas i BF-urvalet, så några med omdöme 4.0 lär bli utan plats. Gör därför högskoleprovet för att även prövas i HP-urvalet samtidigt som du kommer prövas i BF-urvalet. Genom att du gör högskoleprovet kan du endast bättra dina chanser att komma in på utbildningen; det finns inga negativa sidor i att göra högskoleprovet (förutom att du "offrar en hel dag" på det + betalar anmälningsavgift). En sammanställning om högskoleprovet (information) finner du bland annat på fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Studie- och yrkesvägledare