Viktor
    Håller på att planera mitt gymnasiearbete i förväg så jag slipper att fundera på det när 3:an börjar men jag har en fråga som jag inte lyckas hitta svar på. Hur mycket pengar får man av skolan för att köpa material, böcker m.m.? Jag tänkte göra ett gymnasiearbete i kemi och jag måste därmed köpa vissa kemikalier som jag tvivlar finns på skolan.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Viktor; jag tror inte elever får några pengar från skolan för att köpa material till sitt gymnasiearbete, men vi kontaktar en sakkunnig för att få ett definitivt svar.

    Hej igen, vi fick idag svar från Skolverket; var god läs Skolverkets svar nedan:

            Det finns inget särskilt regelverk just för avgifter kring gymnasiearbetet utan det är de allmänna bestämmelserna om avgifter i skolan som man får titta på.

    Utbildningen i gymnasieskolan ska vara avgiftsfri för eleverna. De ska utan kostnad ha tillgång till böcker och andra lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning. Den som ansvarar för skolan, huvudmannen, får dock besluta att eleverna ska hålla sig med enstaka egna hjälpmedel.

    Källor:
    15 kap. 17 § skollagen
    Skollagen: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/skollagen-och-forordningar
    Här kan du läsa mer om avgifter i olika skolformer: Skolverket.se/for-dig-som-ar.../elev-eller-foralder/skolans-organisation/avgifter.

    Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Skolverkets upplysningstjänst på 08-527 332 00.

    Med vänlig hälsning

    Daniel SYV

    Hej!
    jag känner inte heller till att en gymnasieskola skulle betala ngt. för att ex. köpa kemikalier... Intressant fråga! tål att undersökas.
    Så länge kan du läsa vad Skolverket skriver om gymnasiearbete. Om du hittar någonstans att Skolverket nämner ngt. om kostnader eller utgifter eller liknande - får du gärna återkomma.
    Vi ska försöka ta reda på vad som gäller.
    Gissar på att svaret blir att "det är inte reglerat", dvs finns inget skrivet eller bestämt om det. Det är helt enkelt så att troligtvis ingen tänkt på att det ska bli någon form av kompensation för de eventuella utgifter som kan finnas i samband med GA.
    Man kan också tänka så här: om eleven inte har råd, bör hen välja tema där de utgifter inte är nödvändiga, som hen inte har råd att ha.
    Andra lösningar: det går kanske att hitta ngt. företag eller intresseorganisation eller en förening, som kan intressera sig i samma fråga och är då beredd att hjälpa till med utgifterna.
    Tips: ställ din fråga till handledare för Gymnasiearbete på din skola. Det kan inte vara förbjudet att skolan frivilligt hjälper till med utgifterna... men tror tyvärr inte det; bl.a blir det inte orättvist om endast vissa elever får kostnaderna betalda men inte alla; och skulle alla få - då har inte skola råd, är jag rädd.

    Återkommer, om vi får ett definitivt svar på din fråga. Kul "vinkling" på GA-problematiken; har själv inte tänkt på det förut...! :)