Alinde
    Hej,

    Jag ska ta ut mitt kandidatexamensbevis. Har fått upp ögonen för att söka mastrar utomlands (både inom och utom EU) då fördjupning inom webb och mjukvaruutveckling inte verkar finnas som master i Sverige (bara liknande mastrar inom t.ex. cybersäkerhet).

    De utländska systemen beräknar betyg och snittbetyg utifrån andra system än de vi har i Sverige och jag undrar nu hur jag vet vilka kurser som jag ska ta med i mitt examensbevis för att få så högt snittbetyg som möjligt. Läste ett extra halvår utomlands så jag har 4 kurser som kan bytas ut.

    1. Vilka olika betygssystem finns det? Vet ännu inte exakt vilket universitet jag vill söka till så vill optimera snittbetyg utifrån så många system som möjligt. T.ex. i vissa system påverkar inte ett kursbetyg snittbetyget om man endast kunnat få godkänt på kursen.

    2. Hur kan jag räkna ut och testa vilken kombination av kurser som ger ett så högt snittbetyg som möjligt för de olika betygssystemet? Hittade bl.a. detta verktyg online https://www.scholaro.com/gpa-calculator/Sweden men bet inte om det är så det faktiskt översätts.

    3. Är det något annat jag bör tänka på när man ser till vilka kurser som tas med i kandidatexamensbeviset?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ!

    Att navigera i olika betygssystem och optimera ditt kandidatexamensbevis för att passa internationella masterprogram kan vara utmanande, men det finns några steg du kan ta för att maximera dina möjligheter:

    Förstå olika betygssystem
    Det finns flera betygssystem runt om i världen, och de kan skilja sig åt när det gäller betygsskalan, viktningen av kurser och hur genomsnittsbetyg beräknas. Vanliga system inkluderar GPA (Grade Point Average) i USA, UK:s klassificeringssystem, ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System) i Europa och andra lokala system i olika länder.

    Förstå hur kurser vägs
    I vissa betygssystem är inte alla kurser lika tungtvägande när det gäller att beräkna genomsnittsbetyget. Till exempel kan kärnkurser inom ditt ämnesområde ha större vikt.

    Använd betygskonverteringsverktyg
    Det finns onlineverktyg, som det du nämnde, som kan hjälpa dig att konvertera dina svenska betyg till andra betygssystem. Det är dock viktigt att komma ihåg att dessa verktyg är approximativa och inte nödvändigtvis exakta. Det är också bra att undersöka specifika krav och riktlinjer för det universitet eller det land där du planerar att ansöka.

    Samråd med din institution
    Din universitetsstudievägledare är en värdefull resurs när det gäller att förstå betygssystem och hur dina betyg kan konverteras. De kan också ge råd om vilka kurser som är mest relevanta för din framtida karriär.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Alinde : Tack för svar. Har redan haft flera möten med institutionens SYV och runt 4 andra personer på inatutitionen men har fått svaret att de inte vet. Vart vänder jag mig om de på min egen institution inte vet? Kan jag vända mig till en annan institutions SYV?
    • Milla :

      Det är inte förbjudet att du frågar vilken SYV du vill... men de kan svara att det inte ingår i deras arbetsuppgifter att hjälpa dig för att du är inte "deras studerande". Det är, allmänt sett, svårt att i Sverige få bra hjälp om man vill läsa utomlands (orsakerna är att det finns så många olika länder och vem ska ha tid att läsa in sig på alla regler i alla länder + att det förändras ju också ständigt... plus att om man hittar någon som har kunskap, då ska man också vara just "hans(hennes) studerande", annars så ingår det inte i arbetsuppgifterna att hjälpa till... men det kan jag också förstå, för att tiden är begränsad; ingen av oss har mer än 24 timmar/dygnet). Tips! se om de på Centrala studievägledningen på ditt lärosäte har tillräcklig kunskap inom de frågor du har.
      Ännu ett tips: när du söker till masterprogrammet utomlands se till att Alla dina betyg på eftergymnasial nivå blir synliga för de som jobbar med antagningen + förklara i ett brev om att det kan hända att "fel kurs" blev inkluderad i din kandidatexamen och inkluderande av en annan kurs skulle kanske ge dig högre "poäng" och be dem ha överseende med det; du kan också förklara när du söker till master utomlands, att i Sverige görs urval på det totala antalet högskolepoäng, alltså har man kandidatexamen, 180hp, plus 30 hp fristående kurser, då konkurrerar man med 210 hp (det är alltså ett annat system vid antagning till utbildningar på avancerad nivå); de som jobbar med antagning på de utländska universitet borde ha erfarenhet av "sådant" och jag hoppas de kan också ha förståelse och överseende och förhoppningsvis kan göra undantag och räkna på annat sätt, för vi hoppas! :) Du har ju de facto betygen i alla de kurser som du har läst och fått betyg i (varför ska de spela avgörande roll vilken av de kurserna som blev lämnad utanför kandidatexamen?).