Amanda

    Jag tog studenten från Samhällsvetenskapliga programmet år 2020 och gick ut med alla betyg godkända. Nu ska jag läsa till undersköterska på komvux för att höja min lön på mitt nuvarande jobb på ett äldreboende. Jag ska läsa på 100% och ska validera vissa kurser jag redan läst men har cirka 900 poäng att läsa inom vårdinriktningen. Mitt mål längre fram är att söka till vårdadministratör eller sjuksköterska. Det jag undrar är hur mitt slutbetyg (poäng) påverkas av att jag har dubbla gymnasieexamen? Jag har cirka 17 i poäng från SAM-programmet, kan denna poäng höjas/sänkas genom att jag läser till undersköterska eller påverkas inte min merit av dubbelexamen?

    • Julia : Har du godkänt betyg i naturkunskap 2 i ditt examensbevis från samhällsvet.programmet?
    • : Ja :)
    • Julia : I så fall är du redan BEHÖRIG till sjuksköterskeprogrammet och du behöver inte komplettera. Jag har nu skrivit svar, se nedan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    utbildningar till vårdadmin och till ssk-a ligger i olika skolformer och det är viktigt att veta om.

    Yrkeshögskola respektive högskola-universitet:
    till vårdadmin/med.sekreterare läser man inom yrkeshögskola och till ssk-a -- inom högskola-universitet.

    Yrkeshögskoleutbildningar tar in på sammantagen bedömning där betygen spelar endast viss roll, men inte är avgörande.
    Till sjuksköterskeprogrammet är det annorlunda, då de utbildningar ligger på högskolenivå. För det första, måste man tvunget vara behörig (pga högskola kan ej ta in obehöriga, vilket yrkeshögskola kan göra). Om du i ditt examensbevis från SA har godkänt betyg i naturkunskap 2, då är du redan utan kompletteringar BEHÖRIG till sjuksköterskeprogrammet. Om du inte har nk2-godkänt då behöver du antingen få det betyget eller kan bli behörig genom ett antal kurser som ingår i undersköterskeutbildningen (som "ersättning") och i så fall kommer de kursernas betyg räknas in i ditt jämförelsetal (du vinner i vilket fall på att få så höga betyg i vårdkurser som möjligt).
    Ang."dubbel-examen" vilket du nämner i din fråga: jag undrar - ska du nu läsa mot examensbevis från VO? Det är nämligen 2 olika situationer:
    - om du läser undersköterske-utbildning som ett kurspaket "bara" och inte tar ut examensbevis från VO eller om du kommer ta ut exam.beviset efter undersköterske-utbildningen? Skillnader här är flera:
    det lär ta längre tid att ta ut exam.bevis än att "bara" läsa till undersköterska, bl.a kommer du för examensbevis göra gymnasiearbete med vårdtemat och behöver godkänt betyg i det (det tar fem veckor på heltid).
    Om du uppfyller kraven och tar ut examensbevis från VO, och så har du redan examensbevis från SA, då spelar det stor roll - vilket examensbevis kommer innehålla kurser med högre betyg och på så sätt vilket av de som ger dig högre meritvärde? Om du kommer få mycket höga betyg i vårdkurserna, så kan VO-examensbevis ge dig högre meritvärde än SA-exam.bevis och i så fall kommer antagning.se räkna ut ditt meritvärde på det exam.beviset. principen är den att Antagning.se räknar till din fördel: de räknar in alla betyg som måste räknas in + av de som får/kan räknas in, endast det som höjer ditt meritvärde. På så sätt är det bra att Antagning.se har tillgång till alla dina gymnasiala betyg.

    Du svarade i kommentaren om att du har nk2-godkänt. I så fall är du redan behörig söka till sjuksköterskeprogrammet.

    • : Jag vet att jag redan är behörig till sjuksköterska men jag vill läsa till undersköterska för tillfället. Sjuksköterska eller vårdadministratör är något jag vill läsa till längre fram i tiden. Mitt mål är inte att läsa upp poäng då jag redan har bra poäng utan mitt mål är att bli undersköterska och därav behöver jag ta ut examen från vårdprogrammet. Det jag undrar är om min merit påverkas av att jag har dubbla gymnasieexamen inför att jag i ett senare skede ska söka till högskolan/YH.
    • Anna :

      För att bli Undersköterska är det inte ett krav på att ta ut examen från vårdprogrammet. Undersköterska är i Sverige ett icke-reglerat yrke, där arbetsgivaren bestämmer vem hen anställer. Och om arbetsgivaren önskar examen från gymnasiet, då har du redan examen ju, så om du endast läser vårdkurserna, så behöver du inte ta ut ännu ett examensbevis. :)

    • Anna : Yrkeshögskola tar på "sammantagen bedömning", alltså där arbetslivserfarenhet och motivation spelar stor roll, och betygen spelar viss roll, men inte avgörande roll. --- till högskola söker du med MERITVÄRDET, som antagning.se räknar fram. Om du har 2 examina, kommer antagning.se använda det meritvärde som blir högre: exempelvis om du har på SA-examen meritvärde på 19.0 och på VO-examen meritvärde 19.5, då kommer det HÖGRE meritvärde (uträknat på det examen som ger dig fördel), användas. Om du får lägre meritvärde på VO-examen, då kommer SA-meritvärde användas. Det är så vi fått det förklarat för oss av antagning.se - men du kan själv också kontakta antagning.se, tel.nr 0771-550720