Hej Håkan,
    jag antar att du har Examensbevis eller kommer att få Examensbevis från gymnasiet eller från komvux.
    Om man i examensbeviset har fler betygsatta kurser inskrivna än det som är "vanligt" - då markeras de "övriga" kurser med U-kurs "U" bokstav bredvid betyget;

    de U-kurser (markerade med "U") räknas endast in i jämförelsetal i två fall: om kursen krävs för Särskild behörighet ELLER om kursen ger meritpoäng >>. I andra fall räknas inte betygen i U-kurserna in, över huvudet taget.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Jag har ett Examensbevis från gymnasiet och funderar på att läsa matte 4 och matte 5 på komvux. Så kommer ha 2750p då jag redan har 2550. Får jag välja vilka kurser jag vill markera med U förutsatt att det inte ingår i grundläggande behörighet?
    • Liselotte : Om du har Examensbevis, kommer inget i ditt examensbevis förändras. Tänk dig Examensbevis som text som är "låst" och ej får redigeras. Alla nya betyg får du på ett separat papper /betygsdokument/ och de betygen på ett separat papper kommer att hanteras "som om de vore U-kurser" i ditt examensbevis. OBS! du kan inte ändra någonting över huvudet taget i examensbeviset; "tänk dig" att du kommer "liksom" att ha fler U-kurser i ditt examensbevis - det som redan är markerat med "U" och de nya kurser på de separata utbildningsdokument. Eftersom matte 4 och 5 kan ge meritpoäng och matte 4 kan krävas för särskild behörighet till vissa utb, ex. läkarprogrammet och civil.ingenjörsutbildning, kommer troligtvis de betygen Också Räknas in, tillsammans med de betygen som du har i ditt examensbevis.
    • Liselotte : Du får hemskt gärna ställa samma fråga till andra syv-ar, ex. på komvux; du kommer få samma svar pga det är det som gäller. Men det är alltid bra med "second opinion".