Nathalie

    Hej! Det är så att jag har alltid velat bli en optiker. Det är mitt drömjobb. Jag har sökt två gånger nu men har aldrig lyckats bli antagen, tyvärr. Jag satsar på högskoleprovet eftersom mina betyg från skolan inte är så bra. Jag har aldrig lyckats få den resultaten jag vill få på högskoleprovet eftersom jag inte hanterar tidspressen så bra. Därför blir det att jag för det mesta gissar till slut. Nu är det så att jag funderar på att plugga till optikerassistent. Jag kommer ändå att plugga till optiker för jag vill inte ge upp om det, men vill också plugga till optikerassistent för jag vill verkligen ha en utbildning, helst inom optiker. Min fråga är: Om jag nu pluggar till optikerassistent, kan jag plugga till optikerprogrammet vid sidan om eller måste jag först bli klar med optikerassistent utbildningen och sen plugga vidare till optiker? Och om jag nu skulle plugga till optikerassistent, skulle jag kunna söka till optikerprogrammet som vanligt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    optikerprogrammet kräver inte att man först skulle utbilda sig till optikerassistent, så du kan absolut avbryta din utbildning till optikerassistent om du kommer in på optikerprogrammet eller så kan du genomföra utbildning till optikerassistent  och efter det läsa till Optiker. Att ha någon "formell fördel" på grund av genomfört utbildning till optikerassistent (när man söker utbildning till Optiker) går, som regel, inte. Men om optikerprogrammet skulle öppna upp för AU, alternativt urval, då kan det finnas ett plus för dig om du söker AU med utbildning till optikerassistent "i bagaget".
    Allmän information (en sammanfattning) om AU finner du på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Studie- och yrkesvägledare