Hej Laeticia,

    om du har Examensbevis, så räknas inte betyg i Gymnasiearbete in i snittet; detta pga man ej kan få högre än E betyg i GA.

    Har du några U-kurser, utökade i ditt examensbevis?
    Bra om du uppger vilket betygsdokument du har - t.ex Slutbetyg från gymnasiet (det borde du ha fått om du skulle sluta åk3 på gymnasiet år 2013 eller tidigare); eller det är kanske så att du ännu inte är klar med gymnasiet och ännu inte har fått Examensbevis?

    Om du inte vill eller kan svara på mina frågor /ovan/ vänd dig i så fall till en SYV på den skola där du läser nu eller där du senast har studerat; alternativt ta dina betyg till SYV på komvux eller på vägledningscentrum, som finns i många kommuner.
    Ännu ett alternativ är att vända sig till en SYV på IB-programmet; de är bra insatta i hur man söker till eftergymnasiala utbildnignar utomlands.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej, jag gick ut gymnasiet år 2015 och jag gick ut med fyra F men har läst upp betygen på komvux. Jag har tänkt att ansöka till universitet i London via UCAS där står det att man ska sätta in vilken månad samt år man har tagit gymnasieexamen samt och skriva in vilket snittbetyg utan meritpoäng vilket jag inte vet.
    • Anna : Har du fått ut Examensbevis från komvux? SYV på komvux kan hjälpa dig räkna ut snittet, som också i Sverige kallas för ett Jämförelsetal.