Emir
    Jag tänker komplettera mitt IB diplom med Fysik 2 och Svenska som andra språk 3 för att få behörighet. Saken är den att Fysik 2 behövs för särskild behörighet och Svenska som andra språk 3 behövs för grundläggande behörighet.
    Som jag förstår så räknas mitt fysik betyg in efter 'Mprel' men vad händer med Svenska som andra språk 3? Kommer den in i bilden som komplettering eller räknas den in med 'Mprel'?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emir!
    Som du kan se på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/ så är det olika "avsnitt"/kategorier som berättar om vad som gäller för IB diplom från 2013 och från 2014 och senare - man måste, alltså veta om du fick IB diplom år 2013 eller 2014. Om du kommer få diplom i år, 2015, så är det samma regler som om du fick IB diplom år 2014. Välj rätt år i kolumnen till vänster och se vad som gäller.

    Du måste - hur som helst - läsa kurser för behörighet: grundläggande eller särskild - spelar på sätt och vis ingen roll, för att som OBEHÖRIG kommer du inte in på högskola. Det är alltid fördelaktigt att ha högre betyg på alla kurser - så höga betyg som man kan få.

    Därför är det för dig bara att läsa kurser (eller göra prövningar) och försöka få så höga betyg som möjligt. Du kan inte påverka antagningsgräns (dvs lägsta Meritvärde som kommer att ge plats på utbildningen). Det du kan göra - högskoleprovet. HP befriar inte från kravet på att ha alla behörighetsgivande kurser, så Fysik 2 och SAS 3 måste du ändå få betyg i (lägst E men helst så högt som möjligt). Men HP ger dig plats i ännu en urvalsgrupp.

    Antagningsgräns kan ändras i framtiden och det är inte alltid så att BII gruppen har högre antagningsgräns, det finns exempel när det är tvärtom, men, eftersom du eller jag inte kan påverka varken sig framtida antagningsgräns eller det faktum att du måste läsa kurser för behörighet, då är det bra att koncentrera sig på det som du kan påverka:
    t.ex. att du söker utbildning på alla orter där utbildning ges och att du även tittar på alternativa utbildningar - som eventuellt kan vara av intresse för dig - både på högskola/universitet och på yrkeshögskola. Hela utbudet av högskoleutbildningar i Sverige ser du på www.studera.nu och av yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se

    Önskar dig allt väl!
    ANNA