Lana
    Hej!
    Det är så här att jag gick i teknikprogrammet och tog gymnasiet exam i sommar. I min gymnasiet exam har jag godkänd i alla kurser och jag har fått 2650 poäng. I den står det också en " U " bredvid kursen engelska 7 ( 100 poäng) och även en cad kursen ( 50 poäng)-
    Nu tänker jag plugga till apotekare och därför behöver jag komplettera med några kurser i komvux.

    Det står behörighet ämnen till apotekare programmet Biologi 2 och kemi 2 och andra ämne.
    Så jag måste läsa kemi 2, biologi 1 samt 2 på komvux (kemi 1 har jag redan läst i gymnasiet ) Så min fråga är hur kommer min betygssnitt att räknas? Räkna båda biologi 1 och 2 med min gymnasiet exam ? Jag är lite förvirrad för jag har pratat med några studievägledare, vissa sa att allt man läser på komvux räknas in och andra sa att det är bara biologi 2 och kemi 2 som ska räknas in med min betygssnitt.

    Jag tänker även läsa franska 1, 2, och 3 för att få en halv meritpoäng. (Jag har nu 2 meritpoäng som jag har fått genom matte och engelska.) Så hur blir här också ?
    Räknas bara franska 3 med gymnasiebetyg eller är det alla steg som räknas med?

    Med vänliga hälsningar!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Betyg i eng 7 kommer räknas in pga kursen ger meritpoäng och CAD betyg kommer inte räknas in.

    Studie- och yrkesvägledare

    Franska 3 och Biologi 2 betygen räknas in, inte de lägre stegen.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Millas svar är rätt. Men jag vill förklara lite mer kring varför det är så.

    Det förhåller sig så att alla kurser som inte är "vanliga kurser" i ditt examensbevis, dvs U-kurser och kompletteringar senare än datum för examensbevis ... av dem räknas in endast de betygen som antingen Krävs för Särskild behörighet Eller som ger Meritpoäng.
    Eftersom moderna språk 1 och 2 ger inte meritpoäng, utan endast från steg 3 - då räknas endast betyget i Moderna språk 3 in i ditt jämförelsetal.
    På samma sätt kommer inte betyget i Biologi 1 räknas in; utan endast betyget i Biologi 2.

    Du kan komplettera på folkhögskola eller på basåret på högskolenivå och i så fall kommer inte ditt meritvärde påverkas; du kan bli behörig men du behåller samma meritvärde som du redan har. Detta för att Omdöme från en folkhögskola eller de betyg man får på basår inom högskola - kan inte räknas ihop med gymnasiebetygen.

    • : Så om jag väljer att läsa biologi och kemi i basåret om vi säger till exempel i Göteborg universitet för att bli behörigt till Apotekarprogramm. I vilken Urval grupp hamnar jag? Hamnar jag i BII urval gruppen eller BI ?
    • Anna : Genom studier på basåret så kompletterar du; därför kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.