Carl
    Hej, jag har läst följande meritgivande kurser. Ma 2, Ma 3, Eng 7, Spanska 3 samt 4. Där spanska 4 är läst som utökat. De 4 första ger ju 2.5 i merit om inga behörighetskrav ställs. Vilket fallet är till det jag ska söka. Räknas ändå spanska 4 med i jämförelsetalet även fast jag inte kan få mer merit? I så fall förlorar jag ju på det sålänge jag inte har ett A vilket inte är fallet.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carl,
    som Antagning.se förklarade för oss att det är endast om det skulle vara till din fördel, som betyget i en U-kurs som ger meritpoäng, räknas in. Alltså, om du redan på dina "vanliga kurser" har max i merit och när det samtidigt är så att betyget i en U-kurs som "i princip" ger meritpoäng, men vars betyg är lägre än snitt av dina vanliga betyg... - då komer inte det betyget räknas in.

    Skulle du däremot söka till en högskoleutbildning där matte 2 eller matte 3 krävs för särskild behörighet, kommer betyget i Spanska 4 räknas in /eftersom du kommer behöva "utnyttja" den meritpoängen som den kursen i så fall ger dig/.

    Vänligen
    ANNA