Loke

    Jag söker ett statistiskt dataset där jag kan svara på frågor av typen: Hur många procent brukar gå ut med >XX.X i meritvärde? Specifikt, vad har den översta percentilen i meritvärde? Jag hittar inte detta offentligt på skolverkets eller SCB:s hemsida.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Loke,
    numera är betygskraven "absoluta" dvs elevernas kunskaper jämförs med kraven för betyg (och eleverna får ej jämföras med varandra i samma klass, skola eller stad), alltså teoretiskt sett om alla elever uppnår kraven för A-betyg så kommer 100% ha de högsta betygen; om ingen av eleverna uppnår kraven för godkända betyg, kommer alla elever få alla F betyg i alla ämnen/kurser.

    Historisk "tillbakablick"
    Tidigare har betygen varit "relativa" och den bästa eleven i klassen (hen med bäsa kunskaper, alltså) fick högsta betyget; numera är det inte alls så... den bästa eleven i klassen kan ha medel-betyget eller till och med E-betyget... för att om hen ej uppnår högre krav, då får hen inte högre betyg, även om alla andra elever i klassen har ännu sämre kunskaper.

    Alltså, kan situationen med betygen ändras till nästa år väldigt mycket... men är man intresserad av statistik, så går borde det givetvis gå att hitta uppgifter (på något sätt).

    Mitt förslag är att du kontaktar både SCB och Skolverket - deras "avdelningar för statistik". Även om de inte har de statistiska uppgifter i någon tabell - så kan de säkert "vaska fram" siffrorna för dig, om du begär det.

    För ca 1,5 år sedan fick vi fram att det är ca 2% av elever i grundskolan som har alla A betyg i sina Slutbetyg; och ca 0.2% av avgångselever från gymnasiet som har alla A-betyg i sina Examensbevis... ang. meritvärde - så är det svårare, därför att meritvärde räknas ut inför varje Alternativ man söker på högskolan och t.ex du "på samma betyg" kan få Olika meritvärden till olika utbildningsalternativ som du söker; detta beror på hur reglerna kring meritpoäng är numera + att i fall eleven har "U"-kurser, utökat program, så räknas betygen i U-kurserna ibland, men inte alltid och samma sökande kan samtidigt ha Olika meritvärden till de olika högskolealternativ som hen söker.
    Det är lättare att "handskas" med Jämförelsetalet - det är snittbetyget, men även här så kan kurserna räknas ibland och ibland inte (gäller dock endast om eleven har läst Utökat program, vilket är ett undantag).
    Vad ska du med uppgifterna till? Nyfiken? Ska skriva examensarbete om statistik? Annat? jag är också nyfiken...

    Hälsningar
    D:

    • : Egentligen är jag mest nyfiken. Jag läste på Cambridges hemsida att de förväntade sig top ~1-2% i allmänhet för internationella ansökande, samtidigt som de för svenska ansökande förväntade sig "A i majoriteten av relevanta ämnen, däribland 3 eller fler specifika ämnen"
    • : Jag är inte så orolig för att uppfylla det för min egen del, men jag blev intresserad av att veta om top 1-2% faktiskt motsvarar att få majoriteten A
    • : Jag frågade SCB nu iaf, får se om de kan trolla fram lite data åt mig
    • Julia : Bra! Du går gärna återkomma till oss och berätta vad du fick för svar!
    • MR : Hej Loke, hittade du svaret på detta? Jag söker nämligen också efter en klassisk bell-curve där olika meriters percentil presenteras
    Läs alla kommentarer

    Frågor och svar taggade med 'valmöjligheter' (4 st.)

    • Bella

      Yrkeslärare häst, kombinerat med engelska?

      Hej! Jag funderar på att söka nu till våren så jag blir yrkeslärare med häst inriktning. För planen just nu är att i sånna fall läsa Hippolog på 180hp och sedan yrkeslärar- "tillägget" på 90hp. Men då blir jag väll "bara" lärare inom hästämnena? Finns det något sätt, eller kurser man...

      Julia: : Hej Bella,när det lärarbrist kan man få jobb som lärare även som obehörig, alltså utan lärarlegitimationen. men vill man bli behörig lärare, är det... Läs hela svaret
    • Linda

      Konsekvenser om man väljer utökad sv/eng i grundskolan?

      Min son börjar 7:an nu till hösten och har fått rådet av sin tysklärare att välja utökad sv/eng istället för tyska. Läraren anser att det blir "lugnare för honom då" och att han kan få hjälp med flera olika ämnen, vid behov. Han har dyslexi och kämpar med tyskan men har A i engelska och C i...

      Liselotte: : Hej Linda; det kan finnas både för- och nackdelar i att välja bort moderna språk i grundskolan.Fördelen kan vara - om eleven ägnar tid och kraft som "befrias" åt... Läs hela svaret
    • Madeleine

      Vad kan jag vidareutbilda mig till?

      Hej! Jag är oroad för vad jag faktiskt kan utbilda mig till efter gymnasiet. Jag valde undersköterske utbilningen (VO) och jag känner mig inte sugen på att läsa vidare med sjuksköterska. Jag är däremot intresserad av militären, brandman, polis, försäljare, veterinär och liknande, men vill...

      Anna: : Hej Madeleine, det är mer eller mindre Omöjligt att nämna alla yrken och utbildningar som du ska kunna söka till. Detta bl a för att utbildningsutbud förändras. Utbildningar tillkommer... Läs hela svaret
    • Rafael

      kan man bli data ingenjör på samhällsprogramet?

      Hej jag är intresserad av data-teknik och teknologi, jag undrar om jag kan bli data ingenjör på samhällsprogramet? antar att jag måste ta något basår? eller räcker det med bara ett individuellt val? eller hur ska jag göra.?? vill gärna ha information om: går det att bli data ingenjör / eller...

      Lena: : Hejsan, det blir nog bäst med ett Tekniskt basår efter gymnasiet- det blir svårt att täcka in all matte, fysik och kemi via Individuella valet - poängen räcker inte. /Lena, Syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga