Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Viviana,
    om du planerar söka till högskoleutb.i Sverige då vinner du mycket på att ha så många meritpoäng som möjligt och godkänt betyg i eng7 ger + 1.0 meritpoäng (av totalt 2,5 möjliga meritpoäng).
    Annars, så är det inte omöjligt att uppnå max meritpoäng även utan att ha läst eng7; i så fall genom moderna språk 3 och 4 och "högre" mattekurser.
    Att kunna mer engelska är bra inom alla yrken och vid ansökan till alla utbildningar - det är bl.a därför som eng 7 ger + 1.0 meritp.
    Även mod.språk4 ger också + 1.0 meritp. Och även matte 5 men endast om just din högskoleutbildning kräver matte 4.
    Det är en stor fördel att ha meritpoängen, och helst så många som möjligt - helst max, som är 2,5.
    Exempel: om du t.ex har alla C-betygen och inga meritpoäng, blir ditt meritvärde för konkurrens om högskoleplats 15.0 men om du har samma nivå på betygen men max meritp., blir ditt meritvärde 17.5 vilket är ju betydligt högre. Många elever vill läsa kurser som ger meritpoäng. Att man "väljer" just eng 7 eller ngn annan kurs inom individ.val betyder tyvärr inte per automatik att man också ska få läsa just den kursen (lärarbrist kan göra att obligatoriska kurser prioriteras och inom de "valbara" kurserna blir skolan tvungen att "välja" åt eleverna - så att du önskar läsa ngn valbar kurs kan tyvärr inte garanteras att du eller ngn annan elev på din skola ska läsa just den kursen). Men du ska givetvis önska valbara kurser utifrån vilka kurser du vill läsa!

    Om meritp. för dig som läser mot exam.bevis - var god läs på gymnasieguiden.se/merit