Elina

    Hej! Jag har precis börjat på socionomprogrammet men känner mig rätt kluven om vad jag tycker om utbildningen. Jag älskar att "utreda" saker och ting men vet ej om jag vill hålla på med etik och psykologi. Jag har nu kollat på en annan utbildning, bygglovshandläggare. Ska jag fortsätta på socionom ett tag till eller ska jag avbryta mina studier och göra något annat? Hur går det till om jag vill söka in till bygglovshandläggare med en bakgrund av naturvetenskapliga programmet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elina!
    Till Bygglovshandläggare utbildar man sig i Sverige - inom yrkeshögskola. Du kan söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar och även andra utbildningar t.ex på högskolenivå samtidigt som du fortsätter (än så länge) på din nuvarande utbildning.
    Exempel på yrkeshögskoleutbildning till Bygglovshandläggare:
    campus-vastra-skaraborg/bygglovshandlaggare-lidkoping - ansökan är nu öppen (uppgift från 3 sept 2021).
    "Problemet" är lite grand den att för särskild behörighet brukar krävas betygen i några byggkurser "eller motsvarande kunskaper", t.ex godkända betyg i kurserna: Byggnadsverk, 100 p,    Bygg och anläggning 1, 200 p, Arkitektur – hus, 100 p,    Hållbart samhällsbyggande, 100 p.

    Å andra sidan kan yrkeshögskola ta in även obehöriga eller erbjuda förberedande utbildning som "täcker för" kunskaps-luckorna ... men frågan är om det kommer att bli så i fall många behöriga sökande har gjort ansökan och det blir hård konkurrens om platserna på utbildningen? Jag tror tyvärr inte det. Så, det finns ingen garanti på att komma in på en ny utbildning, och detta även om man är behörig. Som behörig konkurrerar man om plats på utbildningen.

    Ge svar på om du bör stanna kvar på din nuvarande utbildning eller om det är bättre för dig att hoppa av kan vi på FRåGA SYV inte ge. Jag tänker så här: om du har möjlighet att jobba (få jobb snabbt) eller snabbt komma in på en annan utbildning - och i så fall byta från din nuvarande utbildning till ett jobb eller till en annan utbildning, så vore det bäst. För att annars kan man tyvärr hamna i "ingenmansland" ett tag - vara utan sysselsättning och utan inkomst, vilket är ju inte så roligt.

    Om man inte har möjlighet att snabbt få jobb så kanske det är bättre att "än så länge" ändå fortsätta läsa tills man kommer in på en annan utbildning eller tills man får ett jobb. Detta för att man lär sig förhoppningsvis någonting "bra" som kan bli användbart på olika sätt, t.ex fler högskolepoäng ser bra ut i CV-n, även om det är från icke-avslutad program (du skriver då "den här kursen"... si och så många högskolepoäng... under UTBILDNING i din CV). Att ha fått godkända högskolepoäng är ju sällan till nackdel.
    Men man kan också tänka "åt andra hållet": att förbruka veckorna med studiemedel och riskera få "problem" med CSN sen är ju inte så bra. Och om du hoppar av nu, i början av läsåret så kanske kan någon annan tas in på din plats som drömmer om att få komma in, du gör i så fall god gärning mot den personen!